Home » Istorie » Tyrannosaurus rex avea dinții acoperiți de buze, arată o nouă descoperire

Tyrannosaurus rex avea dinții acoperiți de buze, arată o nouă descoperire

Credit foto: Mark Witton via EurekAlert
Publicat: 01.04.2023

Dinții uriașului Tyrannosaurus rex nu erau expuși ca ai unui aligator, dar erau protejați în spatele unor buze subțiri ca de șopârlă. Acesta este rezultatul cercetărilor efectuate asupra dinților și oaselor reptilelor și dinozaurilor, din prezent și din trecut.

„Artiștii care încearcă să înfățișeze viața preistorică s-au răzgândit în ceea ce privește buzele de când am început să restaurăm dinozauri în secolul al XIX-lea, dar dinozaurii fără buze au devenit mai vizibili în anii 1980 și 1990. Atunci, aceștia au fost adânc înrădăcinați în cultura populară prin intermediul filmelor și documentarelor Jurassic Park și continuările sale, Walking with Dinosaurs și așa mai departe”, a explicat paleontologul și paleoartistul Mark Witton de la Universitatea din Portsmouth, Marea Britanie.

Majoritatea fosilelor de dinozaur pe care le-am recuperat, inclusiv grupul terapodelor, care include și T. rex, sunt incomplete, constând în principal în oase. Pielea de dinozaur rămâne rareori conservată, iar ceea ce obținem este de obicei fragmentar și incomplet. Știm din pielea conservată a lui T. rex că acești dinozauri au fost mai degrabă solzoși decât cu pene, dar detalii specifice sunt imposibil de verificat din aceste mostre.

Cercetarea de față a fost publicată în Science.

Anatomia gurii lui T. rex era mult mai apropiată de cea a reptilelor

O echipă internațională de biologi, condusă de paleobiologul Thomas Cullen de la Universitatea Auburn din SUA au analizat resursele pe care le avem: oasele.

Activitatea lor a constat într-o analiză comparativă detaliată a diferențelor dintre dinții și oasele craniului reptilelor cu și fără buze, inclusiv șopârle monitor, iguane marine și aligatori. Ei au studiat structura dinților, modelele de uzură și maxilarele mai multor reptile din aceste grupuri și au alcătuit setul de caracteristici ale fiecăreia.

Apoi, au aplicat această înțelegere la fosile, nu doar la terapode precum T. rex, ci și la crocodilienii timpurii dispăruți. Ei au descoperit că anatomia gurii lui T. rex era mult mai apropiată de cea a reptilelor.

„Este remarcabil cât de asemănători sun dinții terapodelor cu cei ai șopârlelor monitor. De la cea mai mică șopârlă monitor până la dragonul de Komodo, dinții funcționează cam în același fel”, a explicat paleontologul Derek Larson, de la Royal BC Museum din Canada.

Dinții lui T. rex erau mai mari decât cei ai reptilelor de astăzi

În special, modelele de uzură de pe dinții reptilelor fără buze diferă semnificativ de cele ale dinozaurilor carnivori. Dinții crocodilienilor tind să se deterioreze mai ușor în timpul luptelor și al hrănirii. În schimb, dinții dinozaurilor din studiul echipei nu prezentau o uzură compatibilă cu acest tip de deteriorare.

Și, deși dinții lui T. rex erau mai mari decât cei ai reptilelor de astăzi, această dimensiune era proporțională cu cea a șopârlelor noastre prădătoare, dacă luăm în considerare dimensiunea craniului față de cea a dinților lor.

„Deși în trecut s-a susținut că dinții dinozaurilor prădători ar fi fost prea mari pentru a fi acoperiți de buze, studiul nostru arată că, în realitate, dinții lor nu erau atipic de mari. Chiar și dinții uriași ai tiranozaurilor sunt proporțional asemănători ca mărime cu cei ai șopârlelor prădătoare atunci când sunt comparați pentru dimensiunea craniului, respingând ideea că dinții lor erau prea mari pentru a fi acoperiți de buze.

Cum ar fi arătat gura unui Tyrannosaurus rex?

De asemenea, forma craniului și modelele animate pe calculator ale craniului arată că maxilarul lui T. rex ar fi avut dificultăți în a se închide complet fără buze, arată un comunicat.

Informațiile par să sugereze că Tyrannosaurus rex avea o gură care se închidea peste dinți, cu buze subțiri și solzoase. Acestea nu ar fi fost mobile și musculoase, precum buzele mamiferelor, dar ar fi ajutat la protejarea dinților dinozaurilor și că, cel puțin în această privință, T. rex semăna mai mult cu șopârlele decât cu aligatorii sau păsările.

Descoperirea are implicații pentru înțelegerea modului în care își trăiau viața aceste fiare: cum funcționau fălcile lor, cum mâncau și cum vânau.

Cum arăta reptila preistorică ce a trăit odată cu dinozaurii?

Unii dinozauri din Cretacic ar fi cântat precum păsările, arată o fosilă rară