Home » Istorie » Fosilele dezvăluie dinozaurii din Patagonia preistorică

Fosilele dezvăluie dinozaurii din Patagonia preistorică

Ilustrație de Mauricio Alvarez și Gabriel Diaz. Sursa foto: Eurek Alert
Publicat: 20.01.2023

Un studiu condus de University of Texas at Austin, din SUA, oferă informații despre păsările și dinozaurii din Patagonia preistorică în timpul Cretacicului târziu, chiar înainte ca dinozaurii non-aviari să dispară.

Fosilele reprezintă prima înregistrare a teropodelor, un grup de dinozauri care include atât păsări moderne, cât și rudele lor cele mai apropiate de dinozauri non-aviari, din porțiunea chiliană a Patagoniei. Descoperirile cercetătorilor includ megaraptori giganți cu gheare mari asemănătoare secerei și păsări din grupul care include și speciile moderne de astăzi.

„Fauna Patagoniei înainte de dispariția în masă a fost cu adevărat diversă. Existau carnivore teropode și carnivore mai mici, precum și aceste grupuri de păsări care coexistă alături de alte reptile și mamifere mici”, a spus Sarah Davis.

Studiul a fost publicat în Journal of South American Earth Sciences.

Dinozaurii din Patagonia preistorică erau foarte diverși

Din 2017, membrilor laboratorului Clarke, printre care se află studenți absolvenți și de licență, li s-au alăturat în Patagonia colaboratori științifici din Chile pentru a colecta fosile și a construi o înregistrare a vieții antice din regiune. De-a lungul anilor, cercetătorii au găsit fosile abundente de plante și animale dinaintea căderii asteroidului care a ucis dinozaurii.

Studiul se concentrează în mod special pe teropode, fosilele datând cu 66-75 de milioane de ani în urmă, scrie Eurek Alert.

Dinozaurii din Patagonia preistorică erau în mare parte carnivori și includeau cei mai buni prădători din lanțul trofic. Acest studiu arată că acești prădători includeau dinozauri din două grupuri: megaraptori și unenlagia.

Atingând peste 7,6 metri lungime, megaraptorii au fost printre cei mai mari dinozauri teropode din America de Sud în timpul Cretacicului târziu. Unenlagia, un grup cu membri care variau de la mărimea unui pui de găină de azi la peste 3 metri înălțime, erau probabil acoperiți cu pene, la fel ca ruda lor apropiată, velociraptorul. Fosilele de unenlagina descrise în studiu sunt cel mai sudic exemplu cunoscut al acestui grup de dinozauri.

Păsările din Patagonia antică

Fosilele de păsări erau, de asemenea, din două grupuri: Enantiornithes și Ornithurae. Deși acum dispărute, enantiornitinele erau cele mai diverse și abundente păsări cu milioane de ani în urmă. Acestea semănau cu vrăbiile, însă aveau ciocul mărginit de dinți.

Grupul ornithurae include toate păsările moderne care trăiesc astăzi. Cele care trăiau în Patagonia antică ar fi putut semăna cu gâștele sau rațele, deși fosilele sunt prea fragmentare pentru a putea spune cu siguranță.

Cercetătorii au identificat teropodele din fragmente mici de fosile; pe dinozauri mai ales după dinți și degeteșe de la picioare; pe păsări din bucăți mici de os. Davis a spus că smalțul strălucitor de pe dinții dinozaurilor a ajutat la reperarea lor pe terenul stâncos.

O climă mai blândă

Unii cercetători au sugerat că emisfera sudică s-a confruntat cu schimbări climatice mai puțin extreme sau mai graduale decât emisfera nordică după lovirea asteroidului. Acest lucru poate să fi făcut din Patagonia și alte locuri din emisfera sudică un refugiu pentru păsări și mamifere și alte forme de viață care au supraviețuit dispariției.

Davis a spus că acest studiu poate ajuta la investigarea acestei teorii prin construirea unei evidențe a vieții antice înainte și după evenimentul de extincție.

Marcelo Leppe, directorul Instituto Antártico Chileno și coautor al studiului, a spus că aceste înregistrări din trecut sunt importante pentru înțelegerea vieții așa cum există ea astăzi.

„Încă nu am aflat cum a rezistat viața în acel scenariu apocaliptic și a dat naștere mediilor noastre sudice din America de Sud, Noua Zeelandă și Australia”, a spus el.

„Aici teropodele sunt încă prezente; nu mai sunt dinozauri la fel de impunători ca megaraptoridele, ci ca gamă variată de păsări găsite în pădurile și mlaștinile din Patagonia și în Antarctica și Australia”, a concluzionat cercetătorul.

O tabără din era glaciară a oferit cele mai timpurii dovezi pentru vânătoarea de mamuți în Mexic