Home » Istorie » Dinozaurii cutreierau Pământul prin intermediul unei legături terestre din Antarctica

Publicat: 21.04.2023

În lunile mai și iunie 2018, primul craniu aproape complet de sauropod din Australia, un grup de dinozauri cu coadă lungă, gât lung și cap mic, a fost găsit într-o fermă la nord-vest de Winton, Queensland.

Cercetătorul Stephen Poropat, de la Universitatea Curtin, a făcut parte din echipa implicată în săpături, de la Muzeul Australian al Epocii Dinozaurilor și a condus echipa care a studiat apoi fosila.

Craniul aparținea unei creaturi pe care au numit-o „Ann”: un membru al speciei Diamantinasaurus matildae, care prezintă asemănări surprinzătoare cu fosile găsite și în alte zone ale lumii, ceea ce susține teoria conform căreia dinozaurii au hoinărit cândva între Australia și America de Sud , prin intermediul unei legături terestre din Antarctica.

Rezultatele au fost publicate în Royal Society Open Science.

Craniile de dinozauri sunt greu de găsit

Craniile de sauropode erau relativ mici, alcătuite din multe oase delicate, care erau ținute împreună doar slab de un țesut moale și care se desprindeau aparent ușor de la capătul gâtului. De asemenea, este posibil ca acestea să fi fost ținte principale pentru dinozaurii carnivori: singurul craniu de sauropod descris anterior din Australia păstrează mai multe urme de mușcături de la teropode feroce.

Oasele craniului au fost găsite la aproximativ doi metri sub suprafață, împrăștiate pe aproximativ nouă metri pătrați. O mare parte a partea dreaptă a feței lipsește, dar cea mai mare parte din stânga este prezentă, potrivit cercetătorului.

„Din păcate, multe dintre oase prezintă semne de deformare (probabil un rezultat al scotocirii post-mortem sau al călcării), ceea ce face ca reasamblarea fizică a craniului să fie un proces delicat”, a spus Poropat.

Tehnologia modernă recreează dinozaurii

Cercetătorii au încercat să reconstruiască în mod digital craniul. Acest lucru a permis observarea pe calculator a caracteristicilor interne ale fiecărui os, potrivit Science Alert.

„Craniul a putut fi asamblat într-un spațiu virtual, fără riscul de a deteriora fosilele. Dinții din noul craniu de sauropod erau foarte asemănători cu cei găsiți în alte situri din zona Winton. Comparațiile cu singurul craniu fragmentar de sauropod din Australia (tot din Winton) au dezvăluit asemănări suplimentare”, a declarat cercetătorul.

Faceți cunoștință cu Diamantinasaurus matildae!

Craniul găsit în 2018 aparține speciei Diamantinasaurus matildae. Diamantinasaurus ar fi fost la fe de lung ca un teren de tenis, la fel de înalt ca un inel de baschet la umăr și ar fi cântărit 25 de tone, cam cât două mașini de pompieri.

Diamantinasaurus ocupă o ramură joasă în arborele genealogic al unui grup de sauropode numit titanozauri. Alți membri ai grupului de titanozauri (din ramuri înalte ale arborelui genealogic) includ cele mai mari animale terestre care au trăit vreodată, care au depășit 30 de metri în lungime.

Titanozaurii au fost singurele sauropode care au trăit până la sfârșitul Cretacicului (acum 66 de milioane de ani), atunci când era dinozaurilor pe Pământ s-a încheiat.

Diamantinasaurus are un bot rotunjit, tipic pentru sauropodele de nivel mediu și înalt. Dinții săi au o construcție robustă, dar cei din alte situri prezintă puține semne de uzură din cauza solului sau a pietrișului, ceea ce întărește ideea că Diamantinasaurus prefera să se hrănească la o anumită distanță deasupra solului.

Asemănări de familie

„Am comparat craniul nostru de sauropod cu altele din întreaga lume. cel mai asemănător craniu a fost cel al Sarmientosaurus musacchioi, care a trăit în sudul Americii de Sud. Diamantinasaurus și Sarmientosaurus au trăit cam în aceeași perioadă (acum aproximativ 95 de milioane de ani) și la aproximativ aceeași latitudine.

Acest lucru ar putea părea ciudat, având în vedere distanța fizică mare dintre America de Sud și Australia în prezent. Cu toate acestea, pe atunci, fiecare dintre aceste continente a păstrat o legătură terestră persistentă cu Antarctica.

Descoperirile viitoare vor contribui la consolidarea statutului său de unul dintre cei mai bine înțeleși titanozauri din întreaga lume.

O specie de dinozauri depunea și clocea ouăle în grup, sugerează un studiu