Home » Istorie » Un vas egiptean antic era cândva umplut cu o băutură halucinogenă

Un vas egiptean antic era cândva umplut cu o băutură halucinogenă

Foto: Davide Tanasi et al., Research Square, 2023; CC BY 4.0
Publicat: 21.06.2023

Oamenii sperau că lichidele din acest vas egiptean antic, cu înfățișarea unui zeu, vor căpăta proprietăți tămăduitoare.

Istoria religiei în Egiptul antic este plină de detalii și mistere fascinante. În timp ce unii dintre zeii egipteni, cum ar fi Osiris sau Isis, sunt relativ bine-cunoscuți, cu siguranță există unii care nu au avut același „succes” la public.

De exemplu, Bes, zeitatea muzicii, a veseliei și a nașterii. Acest zeu a fost înfățișat drept o ființă cu mâini lungi, imperfectă, „asemănătoare unui pitic”, conform Rosicrucian Egyptian Museum. Venerarea acestui zeu a fost dusă de fenicieni până în insulele Baleare ale Spaniei, în special în Ibiza sau „Insula Bes”, scrie Popular Science.

Un vas egiptean antic cu o poveste foarte interesantă

Multe cești și vase au fost modelate în forma capului lui Bes, cu speranța că lichidul din interior va conține proprietăți vindecătoare. Potrivit unui studiu preprint publicat în Research Square, urme de plante halucinogene au fost găsite în reziduurile prelevate dintr-un vas Bes datând din secolul al II-lea î.Hr., perioadă cunoscută și sub numele de dinastia Ptolemaică.

Cercetătorii din Florida și Italia și-au început călătoria analizând ADN-ul din interiorul unei vaze găzduite în Muzeul de Artă din Tampa. Acest vas egiptean antic a intrat în posesia muzeului în 1984 dintr-o colecție privată. Înregistrările arată că vasul a fost cumpărat în Cairo în 1960 după ce a fost găsit în districtul Fayum, o regiune cunoscută pentru pământul său fertil pentru agricultură.

Ritualul la care era folosit acest vas

În vază, cercetătorii au găsit urme a două plante interesante: prima este Iarba tătărască, care, în doze mici, provoacă efecte stimulatoare și halucinogene la oameni. A doua plantă găsită este lotusul, care are proprietăți psihoactive și a fost folosit de-a lungul istoriei în medicina tradițională pentru a ajuta în probleme precum privarea de somn și anxietatea.

Dincolo de plantele halucinogene, ulciorul cu forma capului zeului Bes conținea urme de drojdie de fermentație, semințe de susan, grâu, fructe, miere și „proteine umane”. Uneori, aceste proteine umane provin din piele și sunt clasificate drept contaminanți, potrivit lucrării. Dar acestea au fost o „adăugare deliberată”, scriu autorii, având în vedere că proteinele proveneau probabil din laptele matern, fluidele orale sau vaginale și din sânge.

Amestecul ciudat i-a determinat pe autori să creadă că aceasta a fost probabil o băutură ceremonială legată de „Mitul Ochiului Solar”, în care Bes a potolit mânia însetată de sânge a lui Hathor cu o băutură alcoolică ce imita sângele.

O ruină romană antică a dezvăluit artefacte surprinzătoare

Când va veni Sfârșitul Lumii, potrivit Pietrei Soarelui a aztecilor?

Arheologii au scos la lumină noi orori din povestea naufragiului de la Batavia