Home » Istorie » Fiara înspăimântătoare care a dus la „apariția” ciclopilor

Fiara înspăimântătoare care a dus la „apariția” ciclopilor

Publicat: 06.12.2023

Între 20 și 2 milioane de ani în urmă, o fiară gigantică înspăimântătoare umbla pe Pământ. Cunoscută în știință sub numele de Deinotherium giganteum, aceasta aparținea aceluiași ordin cu elefanții care trăiesc astăzi, dar s-a sugerat că resturile sale fosilizate ar fi putut fi cândva confundate, ceea ce a dus la „apariția” ciclopilor.

Cuvântul „ciclop” provine din greacă și înseamnă „ochi rotund”, fiind menționat în numeroase texte, inclusiv în Odiseea. Rareori descriși în mod favorabil, uriașii umanoizi cu un singur ochi sunt adesea imaginați ca fiind canibali și extrem de periculoși, deși uneori învinși prin orbirea singurului lor ochi.

Ciclopul este o fiară care nu are cum să nu ne fascineze, dar despre care, din păcate, nu s-au găsit niciodată dovezi. Cu toate acestea, este posibil ca, la un moment dat, descoperirea unor rămășițe să fi dus la „apariția” ciclopilor.

Cum au dus niște fosile la „apariția” ciclopilor?

Această idee este menționată în cartea „The First Fossil Hunters: Paleontology in Greek and Roman Times”, a lui Adrienne Mayor. Argumentele convingătoare includ asocierea dintre straturile de fosile și locul de origine al unor mituri și legende, precum și faptul că acestea sunt adesea înfățișate ieșind din pământ în timpul unei furtuni, ceva ce o fosilă mare ar putea face în condiții dificile.

„Ideea că mitologia explică lumea naturală este veche. Grecii antici erau agricultori și cu siguranță ar fi dat peste oase fosile ca acestea și ar fi încercat să le explice. Fără conceptul de evoluție, are sens să le reconstruiască în mintea lor drept ființe gigantice, monștri și așa mai departe”, a declarat arheologul Thomas Strasser, de la California State University (SUA) pentru National Geographic.

Ființe legendare

Insula Creta este un punct de interes pentru Strasser și este cunoscută pentru miturile și legendele sale, dar și pentru descoperirea fosilelor de Deinotherium giganteum. Un specimen aproape complet a fost găsit acolo în 2014, iar craniile lor ciudate oferă o explicație posibilă pentru credința oamenilor antici în existența fiarelor gigantice cu un singur ochi, notează IFLScience.

Cu colți orientați în jos și un maxilar inferior lung, această fiară avea o înfățișare ciudată, asemănătoare cu cea a unui elefant, iar în forma sa scheletizată, orificiul nazal mare ar fi putut fi confundat cu o cavitate oculară masivă. Nu este o extrapolare atât de departe dacă luăm în considerare cât de greșit am înțeles morfologia anumitor dinozauri pe baza resturilor fosile rare.

Legenda ciclopului a fost probabil încurajată și de animalele vii de-a lungul istoriei. După cum explică Snopes, „zvonuri despre creaturi ciudate precum ciclopi sau hibrizi om-animal pot fi urmărite în trecut până la un eveniment trist, dar comun: nașterea unui animal cu o malformație congenitală”.

Păduchii au evoluat odată cu oamenii, în timpul migrațiilor și colonizării Americilor

Vrăji împotriva mușcăturilor de șarpe, găsite într-un mormânt egiptean antic

Microfosile vechi de miliarde de ani arată cum a apărut viața complexă pe Pământ

Au descoperit arheologii Arca lui Noe?