Home » Istorie » Păduchii au evoluat odată cu oamenii, în timpul migrațiilor și colonizării Americilor

Foto: Gilles San Martin/Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0
Publicat: 12.11.2023

O nouă analiză a diversității genetice a păduchilor sugerează că păduchii i-au însoțit pe oameni în America de două ori: o dată în timpul primului val de migrație peste Strâmtoarea Bering și din nou în timpul colonizării europene.

Marina Ascunce, în prezent la USDA-ARS (SUA), și colegii săi, au raportat aceste constatări într-un studiu publicat în jurnalul PLOS ONE.

Păduchii sunt paraziți lipsiți de aripi, care sug sânge și își petrec întreaga viață pe gazda lor. Aceștia sunt unul dintre cei mai vechi paraziți cunoscuți care trăiesc pe oameni, iar păduchii i-au însoțit pe oameni timp de milenii. Datorită acestei relații strânse, studierea păduchilor poate oferi indicii despre cum au evoluat oamenii. În noul studiu, cercetătorii au analizat variația genetică în 274 de păduchi din 25 de locații geografice din întreaga lume.

Păduchii i-au însoțit pe oameni timp de milenii

O analiză genetică bazată pe ADN de păduche a relevat existența a două grupuri distincte de păduchi care rareori s-au încrucișat. Grupul I avea o distribuție la nivel mondial, în timp ce grupul II a fost găsit în Europa și în America. Singurii păduchi cu descendență din ambele grupuri se găsesc în America. Acest grup distinct pare să fie rezultatul unei amestecări dintre păduchi cu origini din populațiile care au ajuns odată cu primii oameni și cei cu descendență din păduchii europeni, care au fost aduși odată cu colonizarea Americii.

Cercetătorii au identificat, de asemenea, o relație genetică între păduchii din Asia și America Centrală. Acest lucru susține ideea că oamenii din Asia de Est au migraț spre America de Nord și au devenit primii amerindieni. Aceștia s-au răspândit apoi spre sud în America Centrală, unde populațiile actuale de păduchi încă păstrează o semnătură genetică de la strămoșii lor asiatici îndepărtați.

O lungă istorie de co-evoluție

Modelele observate în noul studiu susțin ideile existente despre migrația umană și oferă cunoștințe suplimentare despre modul în care au evoluat păduchii. Cercetătorii subliniază faptul că au selectat markeri genetici care se schimbă rapid și sunt cei mai potriviți pentru evenimente recente. Prin urmare, studiile viitoare care folosesc markeri care s-au schimbat mai lent ar putea arunca lumină asupra evenimentelor mai vechi. În plus, metodele dezvoltate pentru acest lucru ar putea ghida dezvoltarea unor noi analize pentru a studia alte sisteme gazdă-parazit.

„Păduchii sunt mai mult decât paraziți enervanți, ei sunt ‘sateliți’ ai evoluției noastre. Deoarece păduchii se hrănesc cu sânge uman, au nevoie de noi pentru a supraviețui, și în milioane de ani acest lucru a condus la o lungă istorie de co-evoluție”, spun autorii studiului, citați de Phys.org.

Un pergament carbonizat în urma erupției vulcanului Vezuviu, citit cu Inteligența Artificială