La 17 decembrie 1903, pe plaja Kitty Hawk din Carolina de Nord, Statele Unite, Orville și Wilbur Wright au scris istorie. Cu aeronava lor, Wright Flyer, cei doi frați au realizat primul zbor controlat, motorizat și sustinut al unei mașini mai grele decât aerul. Zborul a durat doar 12 secunde și a acoperit 36 de metri, dar a deschis calea către o nouă eră.
Performanța lor a fost rezultatul îndelungat al studiului zborului păsărilor și al aerodinamicii. Wright au dezvoltat un sistem eficient de control al ruliului, tangajului și girației și, de asemenea, au construit propriul motor, ușor și puternic (12 CP).
Zborul a fost visul omenirii încă din cele mai vechi timpuri – de la mitul lui Icar și schițele vizionare ale lui Leonardo da Vinci, până la zmelele ingenioase ale chinezilor (secolul V î.Hr.), primele obiecte construite de om care au învins gravitația. Dar abia la începutul secolului XX, prin perseverența și meticulozitatea fraților Wright, acest vis a devenit realitate. Ei au reușit ceea ce alții nu putuseră: să combine aerodinamica, controlul precis și propulsia într-o mașinărie funcțională, deschizând era aviației moderne.
Dacă în 1903 zborul era încă un spectacol de circ, în doar un deceniu avioanele au devenit arme de război. Primul Război Mondial a transformat aviația dintr-o curiozitate într-o unealtă strategică. Piloți legendari precum Baronul Roșu, Manfred von Richthofen (zbura de obicei cu un avion de culoare roșie), au dominat cerul, iar luptele aeriene au devenit un simbol al eroismului și al inovației tehnologice.
Odată cu sfârșitul războiului în 1918, avioanele au început să fie adaptate pentru uz civil. La început, transportau poștă și mărfuri, dar curând au apărut și primii pasageri curajoși. Un moment de cotitură a fost zborul solitar al lui Charles Lindbergh peste Atlantic, în 1927. În „Spirit of St. Louis”, Lindbergh a traversat oceanul în 33 de ore, demonstrând că zborurile intercontinentale sunt posibile.
Anii ’30 au adus primele avioane comerciale de succes, precum Douglas DC-3, capabil să transporte 21 de pasageri într-un confort relativ. Acesta a pus bazele unei rețele globale de zboruri regulate, făcând călătoriile cu avionul accesibile nu doar milionarilor, ci și clasei mijlocii.
Al Doilea Război Mondial a marcat un nou salt tehnologic: nașterea avioanelor cu reacție. Messerschmitt Me 262, primul avion de luptă cu motor cu reacție operativ, putea atinge 870 km/h, lăsând în urmă orice avion cu elice. După război, această tehnologie a fost adaptată pentru uz civil.
În Europa, inventatorii români Traian Vuia (1872-1950) și Aurel Vlaicu (1882-1913) au scris și ei pagini importante ale aviației. Vuia a realizat în 1906, la Paris, primul zbor autonom cu o aeronavă mai grea decât aerul (după Wright, dar fără catapultă sau vânt favorabil), iar Vlaicu, un geniu al ingineriei, a construit avioane avansate pentru vremea sa (Vlaicu I și II, avioane moderne pentru epocă, și a murit încercând să traversează Carpații cu avionul), dovedind că și România a avut pionieri ai cerului. Henri Coandă (1886 – 1972) – academician și inginer aeronautic român, pionier al aviației, fizician, specialist în aerodinamică și mecanica fluidelor, inovator, inventator și descoperitor al efectului care îi poartă numele – a creat în 1910 primul avion cu reacție din lume, Coandă-1910, demonstrând pentru prima dată principiul propulsiei prin jet, iar descoperirea ulterioară a efectului care îi poartă numele (tendința unui curent de aer sau lichid de a urma conturul unei suprafețe curbate) a avut aplicații fundamentale în dezvoltarea aviației moderne, inclusiv în proiectarea sistemelor de sustentație și control ale avioanelor supersonice.
În 1952, britanicii au lansat De Havilland Comet, primul avion comercial cu reacție, dar probleme de design au condus la accidente tragice. În schimb, Boeing 707, introdus în 1958, a devenit standardul aviației comerciale, făcând zborurile transatlantice rapide și confortabile.
Când în 1969 Boeing 747, „Regina Cerurilor”, a intrat în serviciu, lumea a văzut pentru prima dată un avion capabil să transporte peste 600 de pasageri. Era începutul călătoriilor aeriene de masă.
Dar adevăratul vis al vitezei a fost Concorde, avionul supersonic care putea zbura de la New York la Londra în doar 3,5 ore. Introdus în 1976, a rămas un simbol al luxului și al progresului, până când accidentul din 2000 și costurile exorbitante au pus capăt operațiunilor, în 2003. Accidentul din iulie 2000, Air France Flight 4590, un zbor charter de la Paris la New York, a fost singurul accident fatal cu Concorde din istoria de 27 de ani a avioanelor.
(La 25 iulie 2000, în timpul decolării de la Paris, destinația New York, o bucată de metal cazută de pe un alt avion a lovit o anvelopă, provocând o scânteie care a apris rezervorul de combustibil. Avionul, în flăcări, s-a prăbușit pe un hotel din apropiere, ucigând toți cei 109 pasageri și echipajul, plus patru persoane aflate la sol. După acest șoc, operațiunile au fost suspendate temporar pentru investigații și modificări de siguranță, dar combinat cu costurile prohibitive și cererea în scădere, Concorde și-a încheiat zborul comercial în 2003, punând capăt erei supersonice civile.)
Astăzi, avioanele fac parte din viața de zi cu zi. Zborurile low-cost au democratizat călătoriile, iar avioanele cargo asigură transportul global de mărfuri într-un ritm fără precedent. Dar aviația se confruntă și cu provocări majore, precum impactul asupra mediului – sectorul aerian este responsabil pentru 2-3% din emisiile globale de CO₂.
Viitorul promite inovații radicale: avioane electrice, combustibili sustenabili și poate chiar zboruri comerciale hypersonice (Mach 5+). Companiile precum Boom Supersonic lucrează la avioane care să reînvie era supersonică, iar NASA testează X-59 QueSST, un avion conceput să zboare fără unde de șoc sonore perturbatoare.
Surse:
https://www.britannica.com/technology/history-of-flight
https://www.earlyaviators.com/evuia.htm
https://www.britannica.com/topic/Air-France-flight-4590
https://boomsupersonic.com/overture
Irina Burnaia, prima femeie care a traversat în zbor Carpații
Prima dată în istoria zborului spațial când un echipaj doar din femei ajunge pe orbita Pământului
O companie a realizat primul zbor civil supersonic de la Concorde încoace
Momentul extraordinar în care SpaceX „prinde” boosterul Starship din zbor