Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce ”plângi” atunci când toci ceapa?

De ce ”plângi” atunci când toci ceapa?

Autor: Alexandru Voiculescu 10.21.2017
De ce ”plângi” atunci când toci ceapa?
Conform unui nou studiu, explicaţia nu este chiar atât de simplă pe cât se credea anterior, scoţând la iveală un mecanism de apărare complex al acestei plante.

Atunci când orice legumă este deteriorată sau „atacată”, celulele acesteia sunt distruse, eliberând diverse substanţe (din clasa polifenolilor) menite să ţină la distanţă orice animal care ar încerca să le mănânce, scrie Science Alert.

De ce totuşi, în cazul cepei, acest efect este mult mai puternic, chiar şi decât în cazul rudei sale apropiate, usturoiul? Motivul constă într-un compus chimic extrem de volatil, numit propanethial S-oxide care odată dizolvat în apa ce acoperă ochii formează acid sulfonic, care irită glandele lacrimale.

Se credea că acest compus apare cu ajutorul unei singure enzime numită allicinase, dar studii recente arată că pentru producerea substanţei propanethial S-oxide ajută două enzime. Explicaţia mai complexă începe cu sulful, care este absorbit de ceapă din pământ şi este acumulat într-un compus numit PRENCO 1. Atunci când ceapa este deteriorată, aceasta eliberează enzima allicinase, care reacţionează cu PRENCSO 1 pentru a produce amoniac şi alt chimical numit acid propenilsulfonic, care este transformat la rândul său de o a doua enzimă în problematica propanthial s-oxide.

Având această explicaţie mai complexă la dispoziţie, cercetătorii consideră că diferenţa dintre ceapă şi restul legumelor constă în capacitatea de absorbţie a sulfului şi, de asemenea, variabila este şi cantitatea de sulf existentă în sol. Această explicaţie rămâne în picioare având în vedere că în usturoi, spre exemplu, există un compus diferit numit PRENCSO 2, care nu duce la reacţiile care creează chimicalele iritante.

Ceapa roşie, un adevărat elixir al vieţii

De ce este bine să consumăm ceapă: 5 beneficii pentru sănătatea noastră

Cum ajută ceapa sistemul cardiovascular, oasele şi ţesuturile conjuctive?

Leguma care a declanşat criza în una dintre cele mai mari ţări din lume