Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce sunt fructele colorate?

De ce sunt fructele colorate?

Autor: Oana Bujor 09.30.2018
De ce sunt fructele colorate?
Cercetătorii au descoperit că fructele au culori extrem de pronunţate datorită animalelor care le consumă. Ei susţin că roşul aprins al fructelor de pădure este un semnal pentru ca acestea să fie consumate de păsări.

Această idee nu este nouă, încă din 1800 cercetătorii au speculat că unele dintre fructe au o culoare puternică pentru a atrage atenţia anumitor animale, care le consumă şi apoi le elimină şi le împrăştie seminţele. Omer Nero, din cadrul Universităţii Ulm (Germania), şi colegii săi au colectat informaţii privind reflectanţa fructelor coapte şi frunzele de la 97 specii de plante din Uganda şi Madagascar, conform Phys.

Mai multe studii au neglijat analizarea motivelor pentru care fructele au evoluat pe parcursul timpului pentru a avea culorile specifice, spun autorii studiului actual. Culoarea fructelor ar putea fi moştenită de la strămoşi ai plantelor din prezent, cu o structură genetică asemănătoare, sau s-ar putea datora factorilor de mediu, precum latitudinea, temperatura sau proprietăţile solului.

Rezultatele arată că fructele consumate în principal de către mamifere, precum maimuţele sau gorilele, au un grad de reflectanţă mai crescut în regiunea verde a spectrului, iar fructele consumate mai des de păsări au o reflectanţă din regiunea roşie a spectrului. În principal, acest lucru este provocat de faptul că păsările pot observa mai uşor culorile aprinse din toată verdeaţa pădurilor.

Conform specialiştilor, informaţiile susţin ideea că animelele şi păsările ce împrăştie seminţele plantelor au fost cele care au dus la evoluţia culorilor fructelor.