Home » Mari întrebări » Maratoanele Descopera » De ce iarba proaspăt tăiată miroase atât de plăcut?

De ce iarba proaspăt tăiată miroase atât de plăcut?

Autor: Adrian Popovici 05.12.2019
De ce iarba proaspăt tăiată miroase atât de plăcut?
Iarba proaspăt tăiată are un miros uşor de identificat de către toată lumea, dar care sunt compuşii chimici pe care îi simţim în acest caz?

Mirosul de iarbă tăiată este dat de o serie de compuşi chimici pe bază de carbon, denumiţi compuşii volatili din frunzele verzi (GLV – green leaf volatiles). Aceşti compuşi sunt eliberaţi de către plante atunci când sunt deteriorate de către insecte, infecţii sau asupra lor se acţionează mecanic, lamele unei maşini de tuns iarba având un astfel de efect, relatează Live Science.

Ian Baldwin, biolog şi director al Institutului Max Plank pentru Chimie Ambientală din Germania, explică faptul că plantele, atunci când sunt muşcate de către insecte, pot produce forme uşor diferite de GLV. El a ajuns la această concluzie în urma unui studiu care a fost publicat în 2016 în revista Science Astfel. În cadrul studiului, Ian Baldwin împreună cu colega sa, dr. Silke Allmann, co-autor şi profesoară a Universităţii din Amsterdam, au descoperit că frunzele de tutun eliberează o serie uşor diferită de aerosoli atunci când sunt muşcate de către insecte, faţă de momentul când sunt înţepate şi udate cu apă.

Compuşii eliberaţi de către firele de iarbă tăiate sunt destul de uşoare să plutească prin aer şi să ajungă la nările noastre. În unele cazuri, mirosul eliberat de către vătămarea plantelor poate fi simţit şi de la o distanţă de 1,5 kilometri depărtare. De asemenea, diferiţii aerosoli pe care plantele îi pot elibera sunt folosiţi de către unele animale pentru a-şi identifica hrana. De exemplu, în studiul citat mai sus, cei doi cercetători prezintă situaţia unui dăunător al plantei de tutun care atunci când consumă din frunzele acesteia semnalează prădătorilor săi naturali că se află în apropiere.

Oamenii nu consumă iarba cosită sau plantele de tutun sub formă de hrană, însă cea dintâi eliberează aceeaşi compuşi precum plantele pe care le considerăm gustoase. Acest motiv este îndeajuns pentru a fi sensibili la mirosul de iarbă cosită. „Toate legumele proaspete eliberează în aer GLV”, a explicat Baldwin. El mai adaugă că multe dintre fructe eliberează aceşti aerosoli pe măsură ce se înmoaie, iar membranele interioare încep să se dezintegreze. „De-a lungul evoluţiei noastre, am folosit această informaţie pentru a determina dacă fructele pe care voiam să le consumăm erau coapte”.

Folosindu-se de expertiza şi de cercetările desfăşurate, Ian Baldwin nu poate identifica motivul pentru care atât de mulţi oameni sunt de părere că iarba miroase mai bine decât alte plante. O posibilă explicaţie poate fi legată de probabilitatea pe care o avem de a ne bucura de mirosul ierbii proaspăt cosite, aceasta fiind mai mare în comparaţie cu alte plante.

Tipurile de gripă de care suferim în copilărie influențează sensibilitatea la diferite tulpini la maturitate