Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce ni se face ”pielea de găină”?

De ce ni se face ”pielea de găină”?

Autor: Adrian Popovici 07.26.2020
De ce ni se face ”pielea de găină”?
Credit foto: Pixabay

În cazul animalelor cu blană, senzația de „piele de găină” reprezintă un mecanism de conservare a temperaturii.

Senzația pe care o numim „piele de găină” este comună în lumea animală, iar acest fapt a atras chiar și atenția lui Charles Darwin. O posibilă explicație a acestei senzații explică apariția acesteia în cazul animalelor cu blană, pentru acestea fiind un mecanism de menținere a temperaturii.

Cu toate acestea, trebuie să ne întrebăm de ce noi oamenii, ființe cu puțin păr, am păstrat acest mecanism de-a lungul evoluției noastre. Un studiu al cercetătorilor de la Harvard indică faptul că tipurile de celule care provoacă senzația de piele de găină sunt de asemenea importanți pentru reglarea celulelor stem care regenerează foliculul și părul, notează Medicalxpress.

Atunci când senzația de frig declanșează răspunsul nervos care duce la contractarea nervilor, pe termen scurt. Pe termen mai lung, acest mecanism activează și celulele stem răspunzătoare de creșterea părului.

Un sistem care reglează creșterea părului

„Întotdeauna ne-a interesat să înțelegem cum comportamentele celulelor stem sunt influențate de stimulii externi. Pielea este un sistem fascinant: are mai multe celule stem înconjurate de diverse tipuri de celule și este situată la interfața dintre corpul nostru și lumea exterioară. Prin urmare, celulele sale stem ar putea răspunde la o serie diversă de stimuli, din întregul corp sau chiar mediul exterior”, explică Ya-Chieh Hsum, coautor al studiului.

„În acest studiu, identificăm o nișă interesantă cu două componente, care nu numai că reglează celulele stem în stare de echilibru, dar și modulează comportamentele celulelor stem în funcție de schimbările de temperatură din exterior”, mai adaugă cercetătorul.

Cu ajutorul experimentelor din laborator, cercetătorii au identificat un sistem cu două componente care reglează celulele stem ale foliculilor de păr. Nervul este componenta de semnalizare care activează celulele stem prin neurotransmițători, în timp ce mușchiul este componenta structurală care permite fibrelor nervoase să se conecteze direct cu celulele stem ale foliculului pilos.

„Putem regla celulele stem ale foliculilor de păr în mai multe moduri diferite, acestea fiind modele minunate pentru a studia regenerarea țesuturilor […] Această reacție particulară este utilă pentru cuplarea regenerării țesutului cu schimbările din lumea exterioară, cum ar fi temperatura. Este un răspuns în două straturi: pielea de găină reprezintă o modalitate de a oferi un fel de ușurare pe termen scurt. Dar când starea răceala durează, acest lucru devine un mecanism care semnalează necesitatea regenerării unui nou strat al firelor de păr”.

Studiul a fost publicat în Cell.