Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât durează un an galactic?

Cât durează un an galactic?

Realizarea unei rotații complete a Soarelui în jurul nucleului Căii Lactee o singură dată durează aproximativ 220-230 milioane de ani pământeni/ Credit foto: NASA
Publicat: 06.09.2020

Realizarea unei rotații complete a Soarelui în jurul nucleului Căii Lactee o singură dată durează aproximativ 220-230 milioane de ani pământeni.

Deși timpul e relativ, noi oamenii ne-am ocupat de-a lungul timpului cu măsurarea acestuia, atât din rațiuni practice, dar și în scopuri ritualice. Modul în care măsurăm timpul este, în mare măsură, realizat în raport cu Soarele, fie că vorbim de trecerea unei zile, pe care o definim ca intervalul dintre un răsărit și un apus sau de un an, definit drept intervalul de timp necesar pentru ca Pământul să realizeze o rotație completă în jurul Soarelui.

Raportat la scara Universului, unitățile de măsură pe care le folosim se dovedesc adesea pre mici, iar din acest punct pot apărea o serie de întrebări extrem de interesante. Printre acestea se numără și cea legată de durata unui an galactic, pe care îl definit ca intervalul de timp necesar pentru ca Soarele să realizeze o rotație completă în jurul nucleului galaxiei în care ne aflăm: Calea Lactee.

O nouă scară a timpului galactic

Keith Hawkins, profesor asistent al catedrei de Astronomie din cadrul Universității Texas din Austin explică faptul că un an galactic durează între 220 și 230 milioane de ani, notează Live Science. Alți cercetători explică această cifră în termeni mai puțini abstracți și ne spun că ultima dată când Sistemul Solar se află în această poziție, dinozaurii reprezentau forma de viață dominantă de pe Pământ.

Cu alte cuvinte, dacă ar fi să măsurăm timpul prin acest „ceas” galactic, Pământul ar avea aproximativ 16 ani galactici, Soarele s-ar fi format acum aproximativ 20 de ani, iar Universul ar avea în jur de 60 de ani.

Călătoria Sistemului Solar în jurul galaxiei seamănă cu orbita Pământului în jurul Soarelui. Dar, în loc să orbiteze în jurul unei stele, Soarele înconjoară gaura neagră supermasivă care se află în centrul Căii Lactee, a spus Hawkins. Câmpul gravitațional al acestei găuri negre este masiv asupra obiectelor din apropierea centrului galaxiei, dar gravitația afectează în mod colectiv și tot materialul din Calea Lactee, aceasta fiind cea care menține Soarele pe orbita sa.

Soarele se mișcă cu o viteză destul de mare, aproximativ 230 de kilometri pe secundă, încât continuă să se învârtă în jurul centrului galaxiei într-un fel de cerc în loc să fie tras spre gaura neagră.

Comparativ cu un an de pe Pământ, un an galactic reprezintă timpul la scară mare, dar nu este o măsurătoare consistentă în întreaga galaxie. Ceea ce noi pământenii numim un an galactic este specific locului ocupat de către Pământ în spirala Căii Lactee. „Am putea spune că un an galactic durează 220-230 de milioane de ani. pentru alte stele din galaxie, anul lor galactic este diferit”, adaugă Hawkins.

Galaxia noastră se întinde pe aproximativ 100.000 de ani-lumină, iar Pământul este la aproximativ 28.000 de ani-lumină de centrul acesteia. Dacă ne imaginăm galaxia ca un oraș, Pământul se află undeva lângă suburbii, a explicat Hawkins. Pentru stelele care orbitează aproape de gaura neagră, centrul „orașului”, un an galactic este relativ scurt.