Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce au asteroizii și cometele forme atât de bizare?

De ce au asteroizii și cometele forme atât de bizare?

Parte din cometa cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko. Credit foto: ESA/Rosetta/NAVCAM
Publicat: 12.03.2022

În timp ce planetele sunt aproape perfect sferice, bucățile mai mici ale sistemului solar, cum ar fi asteroizii și cometele, au forme foarte diferite. Dar de ce se întâmplă acest lucru?

Totul se reduce la masă și gravitație, a declarat Alessondra Springmann, cercetător care studiază asteroizii la Lunar and Planetary Laboratory de la Universitatea din Arizona. Gravitația modelează obiectele mari, precum planetele și unele luni. „Dacă ai suficientă masă, gravitația îți va domina forma”, a explicat Springmann.

De îndată ce o structură devine suficient de mare, gravitația atrage totul în mod egal spre centrul corpului. Această forță gravitațională creează o formă sferică, scrie LiveScience.

Apoi, există asteroizi, comete și alte corpuri mici din sistemul solar, cum ar fi unele obiecte din Centura Kuiper, care orbitează în jurul Soarelui, dincolo de Neptun.

Corpuri prea mici pentru ca gravitația să le afecteze forma

Aceste obiecte sunt alcătuite din resturile rămase de la formarea Sistemului Solar, după ce planetele în creștere au măturat cea mai mare parte din materialul inițial al sistemului solar. Aceste corpuri sunt prea mici pentru ca gravitația să le afecteze forma, a declarat Springmann.

Nefiind modelate de forțele gravitaționale, alți factori intră în joc. Unii asteroizi sunt mai grei și mai puțin rotunzi deoarece s-au ciocnit între ei, a spus Springmann. KBO Arrokoth, de exemplu, are forma a două clătite lipite una de cealaltă. Oamenii de știință cred că Arrokoth s-a format din două obiecte care s-au învârtit încet unul în jurul celuilalt, din ce în ce mai aproape, până când s-au ciocnit și s-au lipit unul de celălalt.

Între timp, asteroizii Bennu și Ryugu au mai degrabă formă de diamant decât rotundă. Formele lor rezultă din alcătuirea lor geologică. Bennu și Ryugu „sunt grămezi de moloz”, a spus Springmann.

Alcătuite din resturile rămase de la formarea sistemului solar

Acești doi asteroizi sunt extrem de poroși și sunt ținuți împreună de alte forțe decât gravitația sau frecarea. Oamenii de știință suspectează că acești doi asteroizi au forma unor diamante deoarece viteza lor de rotație este afectată de modul în care asteroizii absorb și emit radiații de la Soare.

Apoi, există cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, care are o formă de rață de cauciuc. Cometele au forme ciudate nu doar din cauza dimensiunilor lor, ci și pentru că sunt alcătuite în mare parte din gheață, a spus Springmann. Atunci când cometele se apropie de Soare, gheața devine gaz, sărind peste faza lichidă și se aruncă în spațiu, formând o atmosferă temporară în jurul cometei.

„Aceste jeturi pot forma tot felul de structuri pe suprafața cometei„, a concluzionat Springmann.

În ce anotimp a lovit asteroidul care a ucis dinozaurii? Cercetătorii au aflat răspunsul