Home » Știință » Noi detalii despre 16 Psyche. Asteroidul ar putea avea mai puțin fier decât s-a crezut inițial

Sursa foto: Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech
Publicat: 18.02.2022

Asteroidul 16 Psyche, pe care NASA intenționează să îl viziteze cu o navă spațială în 2026, ar putea avea mai puțin metal greu și mai multă rocă, decât au presupus oamenii de știință, relevă un nou studiu realizat de cercetătorii de la universitățile Brown și Purdue.

Psyche, care orbitează în jurul Soarelui în centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter, este cel mai mare dintre asteroizii de tip M, care sunt compuși în principal din fier și nichel, spre deosebire de rocile de silicați care alcătuiesc majoritatea celorlalți asteroizi. Însă, atunci când este privit de pe Pământ, 16 Psyche transmite semnale contradictorii cu privire la compoziția sa.

Lumina pe care o reflectă le indică oamenilor de știință că, într-adevăr, suprafața este în mare parte metalică. Acest lucru a dus la presupunerea că Psyche ar putea fi nucleul de fier expus al unui corp planetar primordial, unul a cărui crustă și manta stâncoasă au fost distruse de o coliziune antică.

Asteroidul 16 Psyche nu ar fi un corp poros, format în întregime din fier

Cu toate acestea, măsurătorile masei și densității lui Psyche spun o poveste diferită. Gravitația sa sugerează că Psyche este mult mai puțin densă decât ar trebui să fie o bucată uriașă de fier. Deci, dacă Psyche este într-adevăr numai metal, ar trebui să fie foarte poroasă.

Pentru studiu, publicat în Geophysical Research Letters, echipa a creat un model computerizat, bazat pe proprietățile termice cunoscute ale fierului metalic, pentru a estima modul în care porozitatea unui corp mare de fier ar evolua în timp.

Modelul arată că, pentru a rămâne foarte poros, temperatura internă a lui Psyche ar trebui să se răcească sub 500 grade Celsius, la foarte scurt timp după formarea sa. La temperaturi mai mari, fierul ar fi fost atât de maleabil încât gravitația lui Psyche ar fi prăbușit cea mai mare parte a spațiului poros din corpul său. Pe baza a ceea ce se știe despre condițiile din sistemul solar timpuriu, spun cercetătorii, este extrem de puțin probabil ca un corp de mărimea lui Psyche să se fi răcit atât de repede.

NASA intenționează să lanseze o navă spațială care se va întâlni cu 16 Psyche

În plus, orice eveniment care ar fi putut adăuga porozitate, după formarea sa, ar fi încălzit Psyche din nou peste 500 grade. Astfel, orice porozitate nou introdusă ar fi fost puțin probabil să dureze, scrie EurekAlert.

Rezultatele sugerează că Psyche nu ar fi un corp poros, format în întregime din fier, concluzionează cercetătorii. Cel mai probabil, acesta adăpostește o componentă stâncoasă ascunsă care îi scade densitatea. Dar dacă Psyche are într-adevăr o componentă stâncoasă, de ce suprafața sa pare atât de metalică atunci când este privită de pe Pământ?

Una dintre aceste posibilități este reprezentată de vulcani care scuipă fier. Este posibil, spun cercetătorii, ca Psyche să fie de fapt un corp diferențiat, cu o manta stâncoasă și un miez de fier. Dar este posibil ca activitatea ferovolcanică generalizată să fi adus cantități mari din miezul lui Psyche la suprafață, punând un strat de fier deasupra mantalei sale stâncoase.

Oricum ar fi, oamenii de știință vor avea în curând o imagine mult mai clară a acestui asteroid misterios. În cursul acestui an, NASA intenționează să lanseze o navă spațială care se va întâlni cu Psyche după o călătorie de patru ani în centura de asteroizi.

NASA pregătește misiunea pentru a studia 16 Psyche, asteroidul care valorează un milion de miliarde de dolari