Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât de rare sunt stelele căzătoare și cum le putem observa?

Cât de rare sunt stelele căzătoare și cum le putem observa?

Publicat: 19.03.2022
Cât de rare sunt stelele căzătoare și cum le putem observa?

O stea căzătoare este „o denumire comună, deși inexactă, pentru un meteorit”, sau o rocă spațială care se ciocnește cu atmosfera Pământului, a declarat Edwin Charles Krupp, astronom și director al Observatorului Griffith din Los Angeles.

Meteorii care sunt numiți stele căzătoare apar ca „o străfulgerare de lumină”. „Această lumină este urma vizibilă a gazelor din atmosfera superioară a Pământului, încălzite până la incandescență de trecerea cu mare viteză a unui meteoroid, sau a unei particule meteorice, care interceptează Pământul”, explică Krupp pentru LiveScience.

Astfel, o stea căzătoare este o bucată de rocă spațială sau de praf care devine vizibilă pentru scurt timp atunci când începe să ardă în atmosfera planetei noastre. O mare parte din acest material provine din centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter.

Așadar, cât de frecvente sunt stelele căzătoare? Cât de des intră aceste roci spațiale strălucitoare în contact cu atmosfera Pământului și care este cel mai bun mod de a le vedea?

Numărul de meteoriți vizibili într-o zingură zi, estimat la 25 de milioane

„Meteoriții apar tot timpul, peste tot pe Pământ, dar sunt văzuți doar noaptea”, a spus Krupp. Numărul de meteoriți vizibili cu ochiul liber, pe un cer cu adevărat întunecat, într-o perioadă de 24 de ore, pe întreg Pământul, este estimat la 25 de milioane, potrivit unui raport al Universității din Oregon.

Cu toate acestea, Pământul interceptează, de asemenea, multe particule mai mici care sunt prea slabe pentru a fi detectate cu ochiul liber.

Astfel, locurile cu cer întunecat au niveluri foarte scăzute de poluare luminoasă și permit o vedere neîntreruptă a cerului nopții. Din nefericire, și în mare parte din cauza activității umane, cerul curat și întunecat este din ce în ce mai greu de găsit.

Potrivit „World Atlas of Artificial Night Sky Brightness„, aproximativ 80% din populația lumii trăiește sub „strălucirea cerului”, pe care Departamentul de Energie al SUA o definește drept „o creștere a luminozității aparente a cerului de noapte care poate servi la reducerea vizibilității pentru observarea astronomică”. În SUA și în Europa, se estimează că 99% dintre oameni trăiesc sub un anumit grad de strălucire a cerului.

Stelele căzătoare, mult mai frecvente decât se crede

Pentru majoritatea oamenilor, a spus Krupp, a vedea o stea căzătoare este un eveniment rar, deoarece „am pierdut cerul nopții din cauza poluării luminoase”, care „ne privează inutil de stele”.

Există, de asemenea, perioade pe parcursul anului în care oamenii au mai multe șanse să vadă stele căzătoare. Ploile de meteoriți oferă privitorilor o șansă mult mai mare de a vedea o mulțime de stele căzătoare. Aceste evenimente pot fi prezise la zi, datorită fiabilității orbitei Pământului în jurul Soarelui. De exemplu, ploaia de meteoriți Perseide, care atinge adesea punctul culminant în luna august, poate inunda Pământul cu până la 50-100 de meteoriți vizibili pe oră.

Stelele căzătoare sunt, se pare, mult mai frecvente decât cred majoritatea oamenilor – trebuie doar să privești în sus la momentul potrivit și să te afli în locul potrivit.

Astronomii au detectat atracția gravitațională exercitată de o exoplanetă care orbitează două stele