Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce sunt protozoarele?

Ce sunt protozoarele?

Publicat: 06.07.2015
Dacă am curăţa o lingură de apă dintr-un lac şi am putea să o examinăm la microscop, putem observa milioane de mici animale ce o poluează! Aceste animale sunt protozoarele, cele mai simple fiinţe unicelulare.

Toate protozoarele locuiesc în apă şi în medii umede. Oamenii de ştiinţă au studiat aceste organisme, pentru că deşi sunt compuse dintr-o singură celulă, ele pot avea funcţii similare cu cele care ajută la supravieţuirea animalelor!

Protozoarele vânează, se hrănesc, digeră hrana şi o transformă în materie vie. Respiră şi ard energia, apoi elimină resturile. Se pot reproduce singure.

Protozoarele se reproduc divizându-se, iar fiecare dintre ele devine un animal complet diferit sau le pot creşte proeminenţe numite „boboci”, care se desprind şi devin animale distincte.

Există peste 15.000 de specii diferite de protozoare, aşa că oamenii de ştiinţă le-au construit subgrupuri sau clase. Principalele dintre ele sunt „Rhizopoda” sau „Infusoria”.

Rhizopoda au „picioare false”, ce se mişcă în diferite direcţii şi pot fi retrase în corp. Unul dintre subgrupurile remarcabile este „Foraminifera” sau perforatoarele. Ele au mici cochilii din cretă cu găuri minuscule. Trăiesc în mările cu temperaturi ridicate şi în cele temperate.

Atunci când mor, cochiliile lor cad pe fundul oceanelor şi, de-a lungul secolelor, scheletele lor au creat depozite de cretă. Infusoria este un grup de protozoare complexe. Ei au mici pori care se extind din celulele lor şi sunt folosite ca vâsle prin apă. Cele mai avansate protozoare au crengi poroase, numite „cili”.

Unele protozoare sunt paraziţi ai oamenilor sau altor animale. În anumite stadii de viaţă, ele formează spori. Unele protozoare cauzează insomnii sau malarie.