Home » Natura » Liliecii vampiri au început să se hrănească cu sânge uman pentru prima dată. ”Suntem surprinşi”

Autor: Alexandru Voiculescu 01.15.2017
Cercetătorii au descoperit pentru prima dată că liliecii vampiri din Brazilia se hrănesc cu sânge uman.

Aceasta nu este nicidecum un comportament tipic pentru lilieci. Această specie braziliană nu se hrănea nici măcar cu sângele mamiferelor, singurele victime fiind păsările. Există o diferenţă între sângele maimiferelor şi cel al păsărilor, primii au un sânge mai bogat în proteine, în timp ce păsările au un sânge mai bogat în grăsimi.

Există trei specii de lilieci vampir, toate de pe continentul american, şi liliacul vampir comun (Desmodus rotundus) este singurul care se hărnea cu sânge de mamifer: de obicei animale domestice.

Cercetătorii nu au descoperit însă acest comportament la liliacul vampir comun, ci la liliacul vampir cu picioare păroase (Diphylla ecaudata), despre care se credea că se hrăneşte exclusiv cu sângele păsărilor.

Cercetătorii de la Universitatea Pernambuco din Brazilia, care au făcut această descoperire, au fost surprinşi de acest comportament. Enrico Bernard, conducătorul acestui studiu, a dezvăluit că „această specie nu este adaptată pentru a se hrăni cu sânge de mamifer”.

După cum am menţionat anterior, sângele de mamifer este mai bogat în proteine, iar spre deosebire de liliacul vampir comun care are capacitatea de a sintetiza o cantitate mai mare de proteine, speciei D. ecaudata îi lipseşte această caracteristică.

Cercetătorii nu au ajuns la o concluzie cu privire apariţia acestei adaptări. O ipoteză este aceea că ecosistemul a fost dezechilibrat din cauza defrişărilor; liliecii apelând din ce în ce mai mult la animale domestice, prima dată la păsări, apoi, fiind în proximitatea acestora, mamifere, inclusiv oameni.

Liliecii deţin secretele longevităţii şi ale rezistenţei la virusuri