Home » Natura » Descoperirea care face ca experţii să emită un avertisment: animalele marine sunt mai vulnerabile la schimbările de mediu decât se credea anterior

Alexandru Voiculescu 07.03.2017
O echipă internaţională de cercetători de la Universitatea din Zurich şi Muzeul Naturkunde din Berlin a ajuns la concluzia că, acum două milioane de ani, o treime dintre cele mai mari animale marine precum rechinii, balenele, păsările de mare şi broaştele ţestoase au dispărut.

Acest eveniment care a rămas necunoscut până acum nu doar că a avut un impact considerabil asupra biodiversităţii planetei, ci şi a funcţionalităţii ecosistemelor, scrie Science Daily.

Fosilele analizate de cercetători provin din Pliocen (eră care a început acum 5,3 milioane de ani şi s-a terminat acum 12.000 de ani).

Catalina Pimiento, autoarea acestui studiu, precizează că „am descoperit că o treime din megafauna marină a dispărut acum 2-3 milioane de ani. Aşadar, comunităţile de animale marine au fost schimbate atunci când au apărut oamenii şi ecosistemele au fost mai puţin diverse în urma extincţiei”.

În ceea ce priveşte diversitatea, 55% dintre speciile marine au dispărut.

Cât despre efectele extincţiei, cercetătorii au analizat zonele puţin adânci de ţărm, ajungând la concluzia că şapte entităţi funcţionale au pierit în aceste ape în timpul Pliocenului. Entităţile funcţionale sunt grupuri de animale care nu sunt neapărat înrudite, dar care au caracteristici similare în termeni de funcţia pe care o au în ecosistem.

De asemenea, cercetătorii au susţinut că o serie de factori au dus la această extincţie, cum ar fi factorii oceanografici, în special schimbarea bruscă a curenţilor oceanici sau înrăutăţirea condiţiilor de mediu în zonele de coastă.

Cel mai important este că acest studiu „arată că fauna marină este mult mai vulnerabilă la schimbările de mediu în trecutul geologic apropiat decât s-a crezut anterior”. Mai mult decât atât, se poate trasa o paralelă şi cu ziua de astăzi, unde focile şi balenele sunt vulnerabile la schimbările climatice.

A început a 6-a extincţie în masă? Antropocenul, noua era creată de om, ameninţă deja umanitatea şi majoritatea speciilor sălbatice