Home » Natura » O eră glaciară recentă a fost declanşată de un incendiu mai devastator decât impactul care a dus la dispariţia dinozaurilor

Autor: Alexandru Voiculescu 02.10.2018
Într-un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Kansas, cercetătorii au ilustrat o imagine a felului în care o zecime din suprafaţa Pământului a fost acoperită de incendii violente acum aproximativ 12.800 de ani.

S-a observat că furtuna de foc rivalizează cu cea care a dus la extincţia dinozaurilor şi a fost provocată de fragmente dintr-o cometă care ar fi avut un diametru de 100 de kilometri, scrie Science Alert.

Cenuşa a acoperit Pământul şi a ocupat straturile superioare ale atmosferei, determinând răcirea accentuată a climei. Terra s-a aflat astfel într-o Eră Glaciară acum peste 10.000 de ani, într-o perioadă în care tocmai începuse să se încălzească din perioada rece de 100.000 de ani care a făcut ca o parte însemnată din suprafaţa planetei să fie ocupată de calotă glaciară.

„Ipoteza este că o cometă mare s-a fragmentat şi bucăţile au lovit planeta, cauzând dezastrul”, a precizat Adrian Melott, un membru al echipei de cercetare. „Un număr de diferite chimicale – dioxid de carbon, nitraţi, amoniac şi altele – par să indice că 10% din suprafaţa Pământului (sau 10 milioane de kilometri pătraţi) a fost consumată de foc”.

Markerii izotopici şi geochimici au fost prelevaţi din 170 de locuri din întreaga lume. În plus, analizele asupra polenului au sugerat că o pădure de pini a ars şi a fost înlocuită de una de plopi – o specie cunoscută pentru că acoperă regiuni pustii, ceea ce ar fi fost cazul dacă planeta ar fi fost lovită de foc.

S-au găsit concentraţii mari de platină, element găsit în abundenţă în comete şi asteroizi. În ceea ce priveşte efectele, cea mai elocventă dovadă este descoperirea aerosolilor care apar în urma combustiei, precum amoniacul şi nitraţii – ceea ce dovedeşte arderea masei organice.

O altă ipoteză pentru răcirea atmosferei în această perioadă a fost schimbarea direcţiei curenţilor oceanici, dar noul studiu arată că era glaciară de acum 12.800 de ani a fost declanşată de o furtună imensă de foc care a dus la generarea unei cantităţi mari de aerosoli care au acoperit lumina solară. De asemenea, cantitatea de platină găsită în unele locuri aduce un argument în plus pentru teoria conform căreia furtuna a fost cauzată de impactul cu o cometă.

Cum a devenit Terra un ”bulgăre de gheaţă” acum 717 de milioane de ani? MISTERUL cele mai mari glaciaţiuni a fost în sfârşit elucidat