Home » Natura » Cel mai singuratic arbore din lume înregistrează deteriorarea naturii şi totodată decăderea omenirii

Alexandru Voiculescu 03.02.2018
Cel mai izolat arbore din lume înregistrează impactul oamenilor asupra naturii. O specie de molid (Picea sitchensis) din Insula Campbell, Noua Zeelandă, înregistrează cu ajutorul tulpinii sale nivelul de radiocarbon (carbon-14) odată cu începerea testelor nucleare din 1945.

Semnătura chimică a radiocarbonului poate fi folosită ca punct de reper pentru începerea unei noi ere geologice, Antropocenul, potrivit Live Science.

Astfel, impactul oamenilor este atât de semnificativ încât se manifestă într-o graniţă clară, precum asteroidul care a dus la dispariţia dinozaurilor acum 66 de milioane de ani. Această diferenţă dintre Cretacic şi Paleogen este marcată clar în stratele geologice prin existenţa iridiului, care a fost cauzat de impactul unui asteroid bogat în acest element.

Începutul Antropocenului  poate fi considerat acum 8.000 de ani, când oamenii au început defrişările masive şi apariţia agriculturii. Poate fi şi acum două secole, odată cu începutul Revoluţiei Industriale. Alţii însă pun limita la sfârşitul celui de Al Doilea Război Mondial şi începutul erei atomice.

Acum, Chris Turney, profesor la Earth Science and Climate Change de la University of New South Wales, împreună cu echipa sa, a pus începutul Antropocenului pe explozia populaţiei.

Echipa australiană a cumulat ultimele două cauze, punând începutul Antropocenului în anul 1945. Pentru a demonstra acest lucru, cercetătorii au mers pe Insula Campbell pentru că locul este extrem de izolat şi dacă un efect al omului este prezent aici, este prezent în oricare alt loc. Există un singur arbore pe toată insula şi a fost plantat în 1907 de Lord Ranfurly, care a fost guvernatorul Noii Zeelande.

Savanţii au dorit să vadă nivelul de carbon-14, un izotop radioactiv al carbonului ajuns în stratosferă în urma testelor nucleare. Cercetătorii ştiau deja că nivelul a atins un vârf în anii ’60 şi a scăzut datorită tratatelor internaţionale care restricţionau testele nucleare.

Plantele absorb carbonul, astfel, fluctuaţia aceasta a apărut şi în celuloza molidului. Restul plantelor de pe insulă spun o poveste similară, ceea ce indică cercetătorilor că izotopul de carbon poate fi folosit ca marker la nivel global care indică începutul erei nucleare sau chiar a Antropocenului.

Trăind în Antropocen: era în care Omul transformă planeta