Home » Natură » Un aspect interesant despre ”viaţa secretă” a albinelor a fost scos la iveală

Un aspect interesant despre ”viaţa secretă” a albinelor a fost scos la iveală

Publicat: 15.07.2018
Atunci când albinele au nevoie urgentă de o nouă regină, renunţă la şansa de a promova membri din propriile subfamilii de lucrătoare, optând în schimb pentru creşterea larvelor de subfamilii „nobile”, conform unui studiu publicat pe 11 iulie în PLOS Biology de cercetătorii James Withrow şi David Tarpy, de la North Carolina State University din Raleigh.

Atunci când o regină moare neaşteptat, lucrătoarele trebuie să selecteze un grup de larve pentru a creşte o regină de urgenţă, astfel că a apărut problema dacă albinele aleg să selecteze larve din propria subfamilie, promovându-şi astfel propriile gene în detrimentul altor subfamilii, scrie Science Daily.

Autorii au examinat ADN-ul de la 92 de albine lucrătoare şi de la 85 de regine de urgenţă de la 6 colonii diferite. Au găsit că numărul subfamiliilor per colonie a variat de la 33 la 77, depăşind cu mult numărul estimat anterior. Prin compararea ADN-ului reginelor de urgenţă cu cel al subfamiliilor coloniei, s-a descoperit că majoritatea acestor regine a fost crescută din subfamilii cu foarte puţini membri, multe fiind atât de rare încât deseori trec nedetectate în mostrele culese din coloniile de lucrători.

Aşdar, autorii au sugerat că albinele lucrătoare aleg membri din familii „nobile” şi nu „supersurorile” lor pentru a deveni regine.

Caracteristicile care disting aceste larve norocoase de restul sunt încă necunoscute. „Deşi multe dintre detaliile specifice şi mecanisme nu au fost încă determinate, în acest moment putem spune cu siguranţă că nepotismul poate influenţa nivelul individual în timpul creşterii unei regine, acest avantaj este suprimat profund de selecţia opusă care acţionează la mai multe niveluri şi care promovează cooperarea şi altruismul”, a precizat Withrow.

Altfel spus, albinele pun binele comun înaintea binelui individual.

Roiurile de albine se dezvoltă mult mai rapid în oraşe decât în zonele agricole