Home » Natura » Inteligenţa ciorilor nu încetează să uimească: păsările pot crea unelte compuse din mai multe părţi diferite

Autor: Alexandru Voiculescu 10.28.2018
O echipă internaţională de cercetători de la Max Planck Institute for Ornithology din Seewiesen, Germania, şi de la Oxford a scos la iveală că ciorile din Noua Caledonie au putut crea unelte lungi prin combinarea a două sau mai multe părţi care altfel nu ar fi fost utile/funcţionale; aceasta fiind o aptitudine care până acum a fost observată doar la oameni şi la primate.
Faptul că ciorile pot crea unelte lungi din părţi scurte dovedeşte cogniţia extrem de complexă a acestor păsări, fiind observată doar la cele mai evoluate mamifere: primatele şi oamenii. De aceea, această facultate este considerată un mare pas înainte în evoluţia creierului, scrie Science Daily.

Copiii au nevoie de câţiva ani pentru a începe să creeze unelte, probabil pentru că activitatea necesită anticiparea proprietăţilor obiectelor încă nevăzute. O astfel de anticipare sau planificare este interpretată ca o facultate care implică o modelare creativă mentală şi o funcţie de execuţie.

Altfel spus, studiul demonstrează că această specie de ciori are abilităţi foarte flexibile care le permit să rezolve probleme complexe care implică anticiparea proprietăţilor obiectelor pe care încă nu le-au văzut. „Descoperirea este remarcabilă pentru că ciorile nu au primit ajutor şi nu au fost antrenate pentru realizarea acestor combinaţii, şi-au dat seama singure”, a precizat Auguste von Bayern, primul autor al studiului.

Ciorile de Noua Caledonie (Corvus moneduloides) din Pacificul de Sud sunt aceeaşi specie ca Betty, care în 2002 a devenit faimoasă deoarece a reuşit să facă un cârlig prin îndoirea unui material moale. Cercetătorii au observat deja cum această specie remarcabilă a putut fi capabilă să folosească şi să realizeze unelte în sălbăticie şi în captivitate, dar nu au observat până acum că păsările pot combina mai multe piese pentru a crea o unealtă.

Cercetătorii au pus în faţa celor 8 ciori din experiment o cutie pe care păsările nu au mai văzut-o până atunci, care conţinea o bucată de mâncare şi două deschideri înguste. Iniţial, savanţii au lăsat beţe suficient de lungi pentru a ajunge la hrană, iar toate corvidele le-au putut folosi fără probleme pentru a împinge hrana prin gaura din faţă spre o deshidere în lateral. În următorul pas, savanţii au pus din nou mâncare în cutie şi le-au oferit ciorilor doar beţe scurte pentru ca acestea să nu poată ajunge la hrană, dar piesele puteau fi combinate între ele. Fără niciun ajutor sau demonstraţie, 4 ciori au introdus o piesă în alta, folosind apoi unealta pentru a ajunge la mâncare şi a o extrage.

Următorul pas al experimentului s-a dovedit şi mai dificil pentru ciori, fiind nevoite să combine mai multe segmente pentru a realiza un băţ suficient de lung. Doar o cioară, pe numele Mango, a reuşit să combine 3 şi chiar 4 părţi.

Prima Constituţie română elaborată fără influenţă străină