Home » Natură » „Cea mai urâtă orhidee din lume”, printre noile specii denumite în 2020

„Cea mai urâtă orhidee din lume”, printre noile specii denumite în 2020

Gastrodia agnicellus, desemnată cea mai urâtă orhidee din lume / Credit foto: Rick Burian / Royal Botanic Gardens Kew
Publicat: 21.12.2020

Orhideele nu sunt considerate de obicei urâte, însă acesta este cuvântul pe care reprezentanții Grădinilor Botanice Regale Kew, din Londra, l-au folosit pentru a descrie o nouă specie descoperită în pădurile din Madagascar.

Gastrodia agnicellus, una dintre cele 156 de plante și specii de fungi numite, în 2020, de oamenii de știință de la Kew și partenerii lor din întreaga lume, a fost încoronată „cea mai urâtă orhidee din lume”.

„Florile de 11 mm ale acestei orhidee sunt mici, maronii și destul de urâte”, a precizat Kew cu referire la lista ce cuprinde primele 10 descoperiri ale anului. Orhideea depinde de ciuperci pentru a se hrăni și nu are frunze și niciun alt țesut fotosintetic.

Deși sunt considerate specii în pericol, plantele beneficiază de o anumită protecție, deoarece sunt situate într-un parc național.

Printre celelalte descoperiri care și-au primit numele oficial în acest an s-au numărat șase specii noi de ciuperci otrăvitoare din Marea Britanie și un arbust ciudat descoperit în sudul Namibiei, în 2010.

O nouă familie de arbuști

Botanistul Wessel Swanepoel nu a putut plasa arbustul în niciun gen cunoscut, astfel că a apelat la expertul molecular de la Grădinile Kew, Felix Forest, și la echipa sa pentru analize extinse.

Rezultatul nu a fost doar o specie nouă, ci și un nou gen și o familie nouă, numită Tiganophyton karasense.

În timp ce în jur de 2.000 de plante primesc denumiri pe parcursul unui an de la oamenii de știință, numele noilor familii descoperite sunt publicate doar o dată pe an, notează Reuters.

Arbustul din noua familie are frunze solzoase bizare și crește în saline naturale extrem de fierbinți, de unde și numele său Tiganophyton, derivat din latinescul „Tigani” („tigaie”) și „Phyton” („plantă”).

Două din cinci plante nou descoperite, amenințate cu dispariția

Martin Cheek, cercetător șef la renumitele Grădini Kew, a salutat cele mai recente descoperiri din natură, afirmând că unele ar putea aduce beneficii comunităților din zonele unde cresc sau ar putea avea un potemțial de a se transforma într-un viitor aliment sau medicament.

„Realitatea sumbră cu care ne confruntăm nu poate fi subestimată. Cu două din cinci plante amenințate cu dispariția, este o cursă contra timpului să găsim, să identificăm, să numim și să conservăm plantele înainte ca acestea să dispară”, a atras el atenția.

O plantă cu flori, populară în medicina tradițională chineză, a evoluat să rămână ascunsă de oameni