Home » Natură » Oamenii de știință au arătat procesul prin care plantele cu flori au ajuns să domine Pământul

Sursa foto: Flickr Royal Botanical Garden Sydney
Publicat: 18.07.2020

Momentan, plantele cu flori sau Angiospermae alcătuiesc în jur de patru cincimi din toată vegetația prietenoasă de pe Terra, însă timp de miliarde de ani nu au existat deloc. Oamenii de știință au reușit acum să arate evoluția rapidă a plantelor cu flori în ultimii 140 de milioane de ani.

Un „copac al timpului” al plantelor cu flori publicat recent arată în detaliu cum această revoluție botanică masivă a avut loc, rezultând în cele 300.000 de specii cunoscute care cresc acum printre noi.

Pentru a determina cronologia, cercetătorii au asamblat cea mai mare colecție produsă vreodată de fosile de Angiospermae, 238 în total. Oamenii de știință au căutat deseori prin date de sute de ani și au tradus documente dintr-o varietate de limbi.

Cea mai completă imagine a speciilor de plante cu flori

„Fosilele sunt cele mai importante dovezi pe care le avem pentru a răspunde la întrebările evoluționare importante. Studiile anterioare de acest fel au folosit doar 30 – 60 de fosile, așa că am avut să creștem semnificativ acel număr și să stabilim un standard prin faptul că am documentat fiecare parte din process”, a spus biologul Hervé Sauquet, de la University of New South Wales.

În afară de sute de fosile, echipa de cercetători a comparat cronologia cu peste 16 milioane de date geografice indicând astfel care plante cu flori au apărut în anumite zone. Este de departe cea mai completă imagine a acestor specii pe care am avut-o vreodată, oferind răspunsuri la multe întrebări despre timp, loc și originea evoluției plantelor, scrie Science Alert.

Înțelegerea evoluției plantelor cu flori este esențială pentru omenire

Având în vedere că plantele cu flori reprezintă acum sursa principală de hrană pentru majoritatea organismelor de pe uscat, inclusiv pentru oameni, cu cât înțelegem mai multe despre originea și evoluția lor, cu cât ne va fi mai bine.

Unul dintre modurile prin care ne va ajuta este că vom afla cum să conservăm mai bine sute de specii de plante pentru viitor. Dacă dorim să continuăm să depindem de ele, este în interesul nostru să înțelegem ce anume le face să înflorească.

Top 5 cele mai toxice plante din România! Sunt atât de otrăvitoare încât doar câteva grame pot duce la moarte