Home » Natură » Incendiile de vegetație din Australia au avut un efect șocant asupra atmosferei Pământului

Publicat: 14.04.2021

Oamenii de știință au dezvăluit că norul uriaș de fum creat de incendiile de vegetație din Australia din 2019 și 2020 a încălzit stratosfera Pământului timp de câteva luni.

În cadrul unui nou studiu coordonat de Pengfei Yu de la Universitatea Jinan din China, cercetătorii au reprodus evoluția norului de fum și au arătat că cele mai severe incendii de vegetație din istoria Australiei au avut un impact devastator asupra cerului din regiune.

„Incendiile de vegetație extreme pot injecta fum în troposfera superioară și chiar în stratosferă în condițiile meteorologice potrivite. Cu cât fumul ajunge mai sus în atmosfera planetei, cu atât va persista și se va extinde mai mult”, au scris oamenii de știință.

Cea mai mare cantitate de particule de fum documentată vreodată

În cazul incendiilor de vegetație din Australia, flăcările au trimis aproximativ 1 trilion de grame de particule de fum în stratosfera Pământului, despre care cercetătorii spun că este cea mai mare cantitate documentată vreodată de sateliții noștri.

Fumul era alcătuit din diferite tipuri de particule, inclusiv carbon organic și carbon negru. Fiecare dintre particule a avut efecte de captare a căldurii în atmosferă. Carbonul negru are cea mai crescută capabilitate de captare a căldurii, din cauza modului prin care încălzește aerul din jur după ce absoarbe lumina solară.

Potrivit estimărilor cercetătorilor, fumul de la incendiile de vegetație din Australia a fost compus din aproximativ 2,5% carbon negru. Asta a dus la un efect de încălzire în stratosferă care a durat câteva luni bune.

Prima oară când oamenii de știință au măsurat un fenomen de o asemenea amploare

„Simulările sugerează că fumul a rămas în atmosferă pentru tot restul anului 2020 și că a încălzit stratosfera cu aproape 1 sau 2 grade Celsius timp de șase luni. Studiul nostru evidențiază că fumul de la incendiile de vegetație devastatoare poate avea un impact persistent asupra dinamicii și chimiei stratosferice”, au mai scris oamenii de știință, potrivit Science Alert.

Pe lângă faptul că a încălzit stratosfera, cercetătorii au mai dezvăluit că fumul ar fi avut un efect asupra nivelurilor de ozon din stratosferă. Astfel, fumul a distrus molecule de ozon și a făcut temporar gaura din stratul de ozon mai mare. Deși savanții recunosc că astfel de observații au mai fost făcute în trecut, aceasta este prima oară când oamenii de știință au măsurat un fenomen de o asemenea amploare.

O exoplaneta ar putea fi cea mai bună șansă a noastră de a „vedea” atmosfera unei lumi extraterestre