Home » Stiinta » Fumul de la incendiile de vegetație ar putea contribui la răspândirea bolilor infecțioase

12.24.2020

Fumul de la incendiile de vegetație ar putea fi o nouă cale surprinzătoare prin care infecțiile se pot răspândi, potrivit noilor cercetări.

Oamenii de știință au spus că microbii și fungii pot supraviețui în număr mare în norii de fum. Autorii noilor cercetări consideră că cel mai probabil organismele din pământ, cunoscute pentru cauzarea infecțiilor, ar putea fi transferate pe această cale.

Cercetătorii mai argumentează că monitorizarea fumului de la incendiile de vegetație de către autoritățile medicale reprezintă o urgență.

Timp de zeci de ani, oamenii de știință au presupus că nimic nu poate trăi în norii de fum de la incendiile de vegetație. Totodată, s-a presupus că dacă fumul reprezintă un pericol pentru sănătatea umană, ar fi din cauza faptului că este plin de aerosoli atmosferici.

Infecția comună care poate fi transmisă prin fumul de la incendii de vegetație

Aceste particule microscopice de funingine sunt cunoscute a fi iritanți severi, cauzând probleme respiratoria și cardiovasculare. Cu toate acestea, au existat tot mai multe temeri că fumul de la incendiile de vegetație pot transporta fungi sau microbi infecțioși.

Centrele pentru Controlul Bolilor (CDC) din Statele Unite ale Americii transmit că pompierii sunt în pericol de a dezvolta coccidioidomicoză (febra văii), o infecție comună cauzată de o ciupercă ce poate fi transportată prin aer atunci când pământul este afectat.

Oamenii de știință au început recent să dezvăluie amploarea pericolului reprezentat de fumul de la incendiile de vegetație.

Cu ajutorul noilor tehnici de prindere a microbilor din fum, cercetătorii au spus că au descoperit peste 900 de tipuri diferite de bacterii și în jur de 100 de fungi unici, potrivit BBC.

Diversitatea microbilor este impresionantă

„Diversitatea microbilor descoperită până acum este impresionantă. Aceste grupuri de organisme vii nu au fost găsite în aerul fără fum din aceleași locuri înainte de izbucnirea incendiilor, astfel dovedind că arderea și vânturile asociate transformă în aerosoli microbii, aceștia putând fi apoi transportați de coloanele de fum”, a explicat dr. Leda Kobziar, de la Universitatea din Idaho, SUA.

Chiar și în cazul incendiilor cu intensitate ridicată, oamenii de știință au descoperit bacterii în abundență la 300 de metri deasupra flăcărilor. Peste 60% dintre acestea erau viabile.

De asemenea, cercetătorii suspectează că microbii sunt protejați de radiațiile cu ultraviolete, acestea fiind capabile să îi distrugă, prin faptul că sunt transportați de aerosoli atmosferici.

Imagini apocaliptice în San Francisco. Fumul gros de la incendiile de vegetație a pus stăpânire pe oraș