Home » Stiinta » O moleculă „ciudată” descoperită în atmosfera lui Titan nu a mai fost găsită niciodată într-o altă atmosferă

Autor: Ioana Matei 10.30.2020
Titan, unul dintre sateliții lui Saturn. Sursa foto: NASA

Titan, satelitul ciudat al lui Saturn, tocmai s-a dovedit a fi și mai bizar. Astronomii au descoperit cyclopropenylidene (C3H2) în atmosfera sa, o moleculă de carbon extrem de rară care este atât de reactivă încât poate exista pe Pământ doar în condiții de laborator.

De fapt, molecula este atât de rară încât nu a fost niciodată descoperită în atmosferă, în sistemul solar sau în altă parte.

Singurul lor în care rămâne stabilă este vidul rece ale spațiului interstelar.

Însă, molecula ar putea fi doar punctul de plecare pentru multe alte molecule organice complexe care ar putea duce într-o bună zi la apariția vieții.

„Un laborator în care putem vedea procese chimice similare cu cele ale Pământului antic”

„Ne găndim la Titan ca un laborator în care putem vedea procese chimice similare cu cele ale Pământului antic, atunci când viața abia începea. Vom căuta și alte molecule în afară de C3H2, dar trebuie să aflăm ce se întâmplă în atmosferă pentru a înțelege reacțiile chimice care duc la formarea de molecule organice complexe care ajung sub formă de ploaie pe suprafață”, a explicat Melissa Trainer, astrobiology la Goddard Space Flight Center al NASA.

Cyclopropenylidene, descrisă de cercetătorii NASA drept o „moleculă mică și foarte ciudată”, nu are tendința să reziste în condiții atmosferice, pentru că reacționează foarte rapid și ușor cu alte molecule, formând astfel alți compuși.

Atmosfera lui Titan este de patru ori mai densă decât cea a Pământului

Imediat după aceea, nu mai este cyclopropenylidene. În spațiul interstelar, orice gaz sau praf este de obicei foarte rece și foarte difuz, ceea ce înseamnă că, de fapt, compușii nu interacționează foarte mult, iar cyclopropenylidene poate fi găsită pentru mai mult timp, potrivit Science Alert.

Titan este foarte diferit în comparație cu spațiul interstelar. Este umed, are lacuri și nori de hidrocarbură, precum și o atmosferă bogată predominant în nitrogen, cu puțin gaz metan. Atmosfera este de patru ori mai densă decât cea a Pământului, care este de asemenea dominată de nitrogen. Sub suprafață, oamenii de știință cred că s-ar putea ascunde un ocean imens de apă sărată.

Submarinele ar putea fi folosite pentru a explora mările de pe Titan, satelitul planetei Saturn