Home » Stiinta » O exoplaneta ar putea fi cea mai bună șansă a noastră de a „vedea” atmosfera unei lumi extraterestre

Ioana Matei 03.11.2021
Sursa foto: NASA/JPL-Caltech/ Wikimedia

O exoplanetă aflată la doar 26 de ani-lumină depărtare pare să fie unul dintre cei mai buni candidați descoperiți până acum pentru studierea atmosferei din lumile extraterestre.

Numită Gliese 486 b, exoplaneta este o lume stâncoasă despre care astronomii cred că ar fi similară lui Venus, stâncoasă, fierbinte și cu o atmosferă probabil mai subțire decât cea a lui Venus. De asemenea, exoplaneta îndeplinește toate condițiile pe care le căutăm atunci când încercăm să găsim atmosfere exoplanetare pentru a fi cercetate cu telescoape de ultimă generație.

Nu este doar foarte aproape de noi, ci și trece între Terra și steaua sa, o pitică roșiatică rece și relativ calmă, care permite atmosferei sale să fie luminate.

De asemenea, exoplaneta are o temperatură potrivită pentru spectroscopie, astfel încât să putem analiza compoziția sa atmosferică.

„Am realizat că această planetă este o bijuterie”

„De la bun început, am realizat că această planetă este o bijuterie. Orbitează o stea luminoasă și trecerea sa poate fi văzută de pe Terra. Am depus eforturi mare pentru a determina cu precizie proprietățile sale și suntem tot mai aproape de clasificare. Această planetă ar putea deveni o etapă fundamentală pentru înțelegerea structurii și evoluției atmosferelor exoplanetelor”, a explicat Juan Carlos Morales, astrofizician la Institutul pentru Studii Spațiale din Catalonia.

Exoplaneta are o dimensiune de 1,3 ori mai mare decât cea a Pământului și o densitate de 2,8 mai mare. Asta sugerează o compoziție terestră, bogată în metale, precum Terra și Venus. De asemenea, exoplaneta este foarte aproape de steaua sa, aflându-se pe o orbită de doar 1,5 zile.

„Gliese 486 b este mai similară lui Venus decât Terra”

Totuși, având în vedere că steaua sa este o pitică roșiatică rece, temperatura de echilibru a exoplanetei este de doar 426 de grade Celsius. Asta ar putea suna extrem de nelocuibil pentru noi, însă este perfecta pentru observațiile atmosferice, potrivit Science Alert.

„Proximitatea față de stea încălzește în mod semnificativ exoplaneta, astfel că devine un peisaj fierbinte și uscat, presărat cu vulcani și râuri de lavă. În acest context, Gliese 486 b este mai similară lui Venus decât Terra”, a explicat Trifon Trifonov, astronom la Institutul Max Planck pentru Astronomie.

Tocmai de aceea, exoplaneta este un candidat potrivit pentru spectroscopie.

Ce se întâmplă dacă oamenii de știință nu descoperă niciun fel de atmosferă?

„Dacă temperatura ar fi fost mai rece, spre exemplu câteva sute de grade în minus, ar fi fost nepotrivită pentru observații, în timp ce dacă era mai fierbinte întreaga suprafață a planetei ar fi fost lavă, astfel că atmosfera ar fi fost compusă în mare parte din roci vaporizate. Așa ceva nu ne-ar putea spune nimic despre atmosfera primordială”, a spus Trifonov.

Totuși, ce se întâmplă dacă oamenii de știință nu descoperă niciun fel de atmosferă? În cazul acesta, astronomii vor putea înțelege cât de bine rețin atmosfera exoplanetele stâncoase atunci când orbitează foarte aproape de stelele lor.

Telescopul Spațial James Webb, a cărui misiune include studiul atmosferelor exoplanetare, va fi lansat anul acest. Așadar, să sperăm că exoplaneta Gliese 486 b va fi una dintre obiectivele misiunii.

O exoplanetă extrem de „pufoasă” schimbă tot ce știu astronomii despre formarea planetelor