Home » Natură » Cât de multe emisii produce, cu adevărat, creșterea animalelor pentru consumul uman

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 25.09.2021

Creșterea animalelor pentru consumul uman produce de două ori mai multe emisii de gaze cu efect de seră față de plantele crescute pentru consum, potrivit unui studiu care a cartografiat activitățile agricole din întreaga lume.

Ceea ce mănâncă oamenii reprezintă o sursă majoră de emisii de gaze cu efect seră, factorul declanșator al schimbărilor climatice. De asemenea, sistemul digestiv al vitelor produce gaze poluante care ajung zilnic în atmosferă.

Cercetătorii au analizat nivelurile de dioxid de carbon (CO2), metan și protoxid de azot create de producția și consumul de hrană provenită din cultivarea terenurilor. Astfel, aceștia au descoperit că, între 2007 și 2013, emisiile au ajuns la 17,3 miliarde de tone metrice de gaze cu efect de seră pe an, sau 35% din toate emisiile cauzate de oameni.

57% din emisiile rezultate din industria alimentară provin de la produse animale

Studiul, care a analizat emisiile net de la peste 170 de produse pe bază de plante și 16 produse animale din aproape 200 de țări, a calculat că 57% din emisiile rezultate din industria alimentară au provenit de la produse animale, inclusiv recoltele cultivate pentru hrănirea acelor animale.

Plantele crescute pentru consumul uman au generat 29% din emisiile de alimente, potrivit studiului publicat în Nature, iar restul au fost atribuite altor produse precum bumbacul sau cauciucul. Studiul nu a inclus emisiile din piscicultură.

Dietele pe bază de plante sunt considerate mult mai benefice pentru planetă, însă cercetătorul Atul Jain, de la Universitatea din Illinois, a spus că a dorit să afle exact cât de benefice sunt acestea, recunoscând că are un motiv personal pentru desfășurarea cercetărilor în acest domeniu.

„Sunt vegetarian încă din copilărie. Am vrut să estimez care este amprenta mea de carbon”, a explicat Jain, potrivit Science Alert.

Cei mai mari producători de gaze cu efect de seră asociate producției alimentare

Carnea de vită a fost de departe produsul care a contribuit cel mai mult, fiind responsabilă pentru aproape 25% din emisiile alimentare, iar orezul a fost cel produsul pe bază de plante care a contribuit cel mai mult la emisii, înregistrând 12% din nivelurile totale.

Astfel, fermele de vite din America de Sud și plantațiile de orez din Asia de Sud-Est sunt cei mai mari producători de gaze cu efect de seră asociate producției alimentare.

Studiul a măsurat impactul recoltelor crescute pentru consumul uman și al celor pentru consumul animal în mod separat, fiind incluse și costuri adiționale precum transport și comerț. Pentru a calcula emisiile net, cercetătorii au luat în considerare și prezența plantelor care absorb carbon.

„Trebuie să iei în considerare absolut tot pentru că există foarte multe interacțiuni și reacții”, a precizat Jain.

Studiul a mai evidențiat cererea tot mai crescută pentru hrană la nivel mondial și potențialul industriei de a agrava încălzirea globală.

Emisiile de dioxid de carbon revin la cote periculoase