Home » Natură » Cum se formează pietrele Zen de pe Lacul Baikal? Cercetătorii au înțeles în sfârșit procesul

Publicat: 26.12.2021

Pe suprafața înghețată a Lacului Baikal din Siberia, natura își creează propriile opere de artă. Acolo, pe lacul înghețat, pietrele pot fi văzute cum se balansează grațios pe piedestaluri înguste de gheață, de parcă ar fi fost sculptate și așezate cu grijă. Acestea sunt numite „pietre Zen”, iar oamenii de știință au înțeles în sfârșit cum apar aceste formațiuni.

Pietrele, au descoperit fizicienii, acționează ca un fel de umbrelă, umbrind doar o mică parte din gheață, astfel protejând-o în fața radiațiilor solare. Așadar, gheața umbrită nu trece prin sublimare, fapt ce rezultă într-o structură subțire de gheață care susține piatra. Mai mult, piatra creează o depresiune de mică adâncime la baza structurii.

Pietrele Zen sunt structuri naturale fascinante ale căror origini au fost mult timp neînțelese”, au explicat fizicienii Nicolas Taberlet și Nicolas Plihon de la Centrul Național Francez pentru Cercetare Științifică în studiul lor.

Pietrele Zen de pe Lacul Baikal, un fenomen viral

„Noi am demonstrat că pietrele Zen sunt cauzate de o variație a ratei de sublimare din gheața înconjurătoare, fapt ce duce la formarea lentă a unui piedestal. Înțelegerea acestui proces scoate la iveală diferite procese întâlnite pe suprafețele de gheață, ale căror existență este amenințată de încălzirea globală”, au scris cercetătorii.

O reproducere în laborator a fenomenului pietrelor Zen într-un liofilizator. Credit foto: Nicolas Taberlet/Nicolas Plihon

Pietrele Zen sunt incredibil de frumoase, astfel că fenomenul a devenit viral pe rețelele de socializare online. Sute de imagini cu aceste pietre au fost publicate pe platformele online, iar mulți au atribuit fenomenul eroziunii cauzate de vânt, scrie Science Alert.

Cercetătorii au reprodus procesul de formare în laborator

Cu toate acestea, Taberlet și Plihon subliniază că aceste formațiuni nu prezintă niciun semn a deteriorării mecanice asociată ablației. De asemenea, pietrele Zen pot fi găsite și în peșteri, un mediu care implică un anumit nivel de protecție în fața elementelor.

Cercetătorii au dorit să exploreze mecanismele de formare ale acestor structuri de gheață de pe Lacul Baikal, astfel că au reprodus procesul în laborator. Un disc de aluminiu ce reprezintă piatră a fost așezat pe o bucată de gheață, care apoi a trecut prin sublimare. În absența discului, gheața s-a sublimat în mod uniform. Atunci când discul era așezat pe gheață, cercetătorii au observat formarea piedestalului (accelerată în mod deliberat). În natură, procesul de formare poate dura chiar și câteva săptămâni bune.

Cercetătorii ruși au scufundat un telescop uriaș în Lacul Baikal pentru a căuta cele mai mici particule din Univers