Home » Natură » Cercetătorii cred că oamenii ar fi de vină pentru creierul tot mai mic al pisicilor

Publicat: 04.02.2022

Creierul pisicilor, odată cu craniul acestora, s-a micșorat considerabil în ultimii 10.000 de ani. Cercetătorii spun că fenomenul e cauzat de dependența de oameni.

Într-un studiu publicat pe 26 ianuarie în revista Royal Society Open Science, cercetătorii au comparat măsurătorile craniene (un indicator al mărimii creierului) ale pisicilor moderne de casă cu cele ale strămoșilor lor cei mai apropiați, pisicile sălbatice africane (Felis lybica) și europene (Felis silvestris).

Echipa a descoperit că dimensiunea craniului și, prin urmare, creierul pisicilor domestice s-a micșorat semnificativ în ultimii 10.000 de ani, în comparație cu strămoșii lor sălbatici.

Acest lucru nu înseamnă neapărat că animăluțul tău este mai prost decât o pisică sălbatică. Dar conform unei ipoteze, arată că prioritizarea îmblânzirii la animalele domestice ar fi putut schimba accidental modul în care se dezvoltă creierul acestor animale, au spus cercetătorii, conform Live Science.

Creierul pisicilor s-a redus din cauza domesticirii

Aceste schimbări încep probabil atunci când un animal este încă în stadiul de embrion și abia începe să-și dezvolte celulele crestei neurale, un tip special de celulă unic pentru vertebrate, care are, printre altele, un rol cheie în dezvoltarea sistemului nervos.

„Preferința pentru obediență în domesticirea animalelor poate să fi cauzat o minimizare a migrației și proliferării celulelor crestei neurale, ceea ce duce la scăderea excitabilității și a fricii. Cu toate acestea, această minimizare poate provoca, de asemenea, modificări corelate cu morfologia, cu răspunsul la stres și cu dimensiunea creierului”, au scris cercetătorii în studiu.

În noul lor studiu, cercetătorii au reprodus mai multe studii mai vechi, din anii 1960 și 1970, comparând dimensiunea craniană a pisicilor domestice și a celor sălbatice.

Aceste lucrări mai vechi au susținut ideea că pisicile domestice au înregistrat o reducere semnificativă a dimensiunii creierului de-a lungul anilor, cu toate acestea, unele dintre aceste studii au comparat pisicile moderne doar cu pisica sălbatică europeană, care nu mai este considerată a fi strămoșul lor direct.

Domesticirea a avut un efect semnificativ asupra evoluției pisicilor

Autorii noii lucrări au dorit să actualizeze această cercetare din trecut, comparând pisicile de casă cu pisica sălbatică africană, despre care cercetările genetice au confirmat de atunci că este cel mai apropiat strămoș viu al pisicilor domestice moderne.

Echipa a descoperit că vechea cercetare rămâne valabilă, pisicile de casă prezentând o reducere cu până la 25% a dimensiunilor craniene în comparație cu pisicile sălbatice africane și europene. Cercetătorii au examinat, de asemenea, o serie de specii hibride de pisici sălbatice/domesticite și au descoperit că aceste măsurători craniene se află chiar pe media dintre speciile sălbatice și cele domestice.

Toate acestea arată că domesticirea a avut un efect semnificativ asupra evoluției pisicilor în ultimele mii de ani, un fenomen observat și la multe alte specii de animale domestice.

„Schimbările aduse volumului cranian au fost bine documentate la specii [domesticite], inclusiv oi, iepuri, câini și multe altele”, au scris cercetătorii.

Înțelegerea acestui lucru nu numai că pune într-o lumină nouă unele dintre schimbările de dezvoltare pe care le aduce domesticirea animalelor sălbatice, dar ridică și îngrijorări cu privire la speciile sălbatice care sunt „amenințate de hibridizarea cu animale domestice”, au concluzionat cercetătorii.

Aspretele, o fosilă vie și cea mai rară specie de pește din Europa, a fost redescoperit într-un râu din România