Home » Natura » Când vine vorba de creierul câinilor versus creierul pisicilor, există un câştigător clar

Alexandru Voiculescu 06.30.2018
Există o dezbatere aprigă cu privire la care este mai inteligent dintre cele două. Se prea poate ca un studiu recent să nu fie ultimul cuvânt în această problemă, dar cel puţin din punct de vedere al densităţii materiei cenuşii, câinele este câştigătorul clar.

O echipă internaţională de cercetători a analizat straturile exterioare ale creierelor diferitelor animale carnivore – inclusiv câinii şi pisicile – pentru a determina cât de necesară este densitatea neuronilor pentru comportamentul de vânătoare al prădătorilor, scrie Science Alert.

Pentru a compara creierele diferitelor specii de animale, nu este îndeajuns să cântăreşti materia cenuşie, întrucât trebuie luate în considerare dimensiunile relative ale corp-creier.

Chiar şi analizarea dimensiunii creierului ca raport la dimensiunea corpului, numit şi coeficientul de encefalizare, poate eşua în oferirea imaginii de ansamblu atunci când vine vorba despre anatomia creierului şi inteligenţa asociată.

Pe de altă parte, numărul celulelor nervoase poate fi un indicator mai potrivit pentru determinarea cantităţii relative a materiei cenuşii şi a capacităţii de procesare.

„Cred că numărul absolut de neuroni pe care îl are un animal, în special în cortexul cerebral, determină bogăţia stării mentale interne şi abilitatea de a prezice ce se va întâmpla în mediul înconjurător bazat pe experienţa din trecut”, a precizat neurosavantul Suzana Herculano-Houzel de la Vanderbilt University din SUA.

Echipa de cercetători a aflat că pisicile au doar 250 de milioane de neuroni, pe când câinii au undeva la 530 de milioane. Mai mult decât atât, câinii au cei mai mulţi neuroni dintre toate carnivorele, chiar dacă nu au cele mai voluminoase creiere.

De asemenea, cercetătorii au crezut că speciile carnivore au mai mulţi neuroni în cortexul cerebral decât prăzile lor. Se pare totuşi că nu este nicio diferenţă în acest sens: numărul neuronilor în raport cu dimensiunea creierului în majoritatea speciilor carnivore era echivalent cu cel al erbivorelor, sugerând că cel vânat avea nevoie de aceeaşi capacitate cerebrală de a scăpa, precum vânătorii aveau de a-l prinde.

Motivul fascinant care îi face pe stăpânii de câini să fie mai fideli