Home » Natură » Insecta-băț poate fi si mascul și femelă. Este primul caz confirmat la această specie

Credit foto: Lauren Garfield
Publicat: 26.02.2022

O insectă-băț și-a surprins surprins stăpâna în momentul în care aceasta a observat că este jumătate femelă, jumătate mascul, fenomenul fiind cunoscut și ca ginandromorfism.

Charlie, o insectă-băț care își petrece timpul pe fasolea verde, și-a surprins stăpâna după ce a năpârlit. Momentul s-a petrecut în Suffolk, atunci când insecta și-a expus corpul verde strălucitor de femelă, alături de o pereche de aripi de culoare maro, acestea fiind mai degrabă specifice masculilor.

Charlie este un specimen remarcabil de insectă-băț. Proprietarul insectei, Lauren Garfield, și-a donat animalul Muzeului de Istorie Naturală din Londra pentru cercetări științifice.

Primul caz confirmat de ginandromorfism la această specie

Denumirea științifică a lui Charlie este Diapherodes gigantea. Inițial, acesta a arătat similar cu celelalte insecte-băț pe care Garfield le crește și împerechează în locuința acesteia din Waldringfield.

Insectele-băț năpârlesc de mai multe ori, iar atunci când i-a venit rândul și lui Charlie, toți din jurul său au putut vedea ciudata creatură.

Garfield a făcut mai multe fotografii cu trupul verde strălucitor de femelă, completat de o pereche de aripi maro de mascul, iar apoi le-a publicat pe o rețea de socializare online.

„De obicei nu mă atașez de insectele-băț, dar Charlie este diferit”

Garfield a vorbit despre cât de încântat a fost fiul acesteia care a luat insecta la școală pentru a o arăta și celorlalți. Proprietara a intrat în legătură cu Paul Brock, un expert entomolog din cadrul Muzeului Natural de Istorie și după ce i-a arătat câteva fotografii a fost de acord să permită examinarea mai îndeaproape a specimenului.

Entomologul a descris insecta drept „demnă de luat în seamă”. „Mulți cercetători ai insectelor-băț nu au văzut niciodată un specimen ginandromorf”, a mai spus acesta, citat de BBC.

„Specimenul lui Lauren are un corp maroniu de mascul pe partea dreaptă, cu aripi posterioare de lungime întreagă. Partea stângă nu este atât de mare pe cât ar fi normal pentru o femelă adultă, dar ceva mai mare decât a unui mascul de dimensiuni normale și de culoare verde deschis”, a explicat Brock.

„În cazul unui ginandromorf, ca și în cazul de față, organele genitale nu sunt complet dezvoltate, motiv pentru care nu s-ar putea realiza o împerechere eficientă, chiar dacă unele trăsături masculine sunt prezente”, a mai subliniat entomologul.

Insecta-băț versus fasolea verde

• Diapherodes gigantea este cel mai adesea cunoscută ca insecta-băț de tei sau insecta-băț de fasole verde;
  • Specia este originară din trei insule caraibiene: St. Vincent, Grenada și St. Lucia;
  • În sălbăticie se hrănesc cu frunzele plantelor și copacilor din zonele tropicale;
  • În zonele mai agrare ale insulelor, acestea se hrănesc cu guava, scorțișoară, nuci caju sau ierburi;
  • Atunci când sunt crescute în captivitate, acestea pot fi animale de companie ușor de întreținut putând fi hrănite cu mărăcini, eucalipt sau stejar;
  • Lungimea corpului unui mascul este de aproximativ 9 – 13 centimetri, în vreme ce pentru femele valorile sunt cuprinse între 14 și 18 centimetri;
  • Durata de viață pentru exemplarele crescute în captivitate este de până la un an.

Cu toate că Charlie prezintă trăsăturile caracteristice pentru o femelă adultă, partea dreaptă a corpului este ornată cu o pereche de aripi specifice unui mascul adult.

Din nefericire, insecta va trebui să fie eutanasiată pentru a se putea face studii corespunzătoare pe aceasta. În cazul unei morți naturale insectele se zbârcesc și își pierd culoarea. Brock a mai spus că insecta va fi adăugată colecției Muzeului de Istorie Naturală din Londra, acolo unde „se va transforma într-un punct de interes pentru cercetători”.

O nouă specie de cicade incredibil de rare a fost descoperită. Ultima observație, în urmă cu cinci decenii