Home » Natură » Un fenomen rar întâlnit la păsări. Ce s-a întâmplat după ce oamenii de știință au atașat dispozitive GPS coțofenelor?

Publicat: 28.02.2022

Atunci când au atașat dispozitive de urmărire micuțe unui număr de cinci coțofene pentru un studiu pilot, cercetătorii au descoperit un sistem de socializare complet nou și rar întâlnit la păsări.

Scopul a fost acela de a aduna mai multe informații despre mișcarea și dinamica socială a acestor păsări inteligente, dar și de a testa noile dispozitive de urmărire.

După cum este explicat și în studiul efectuat, coțofenele au început să prezinte un comportament de cooperare, ajutându-se una pe cealaltă să înlăture dispozitivul de urmărire.

Prima dată când coțofenele au manifestat altruism

Cu toate că este cunoscut faptul că aceste păsări sunt creaturi inteligente și sociale, aceasta a fost prima dată când acestea au manifestat un comportament altruist. Comportamentul lor s-a manifestat prin ajutarea unui alt membru al grupului însă fără a beneficia de o recompensă imediată.

„În calitate de oameni de știință, suntem obișnuiți ca uneori experimentele să decurgă greșit, într-un fel sau altul. Substanțe expirate, echipament defect, mostre contaminate sau pene de curent, toate acestea te pot da înapoi cu mai multe luni sau chiar ani”, spune Dominique Potvin.

Testarea noilor dispozitive

Pentru cei care studiază animalele, în mod special comportamentul acestora, imprevizibilul este o parte normală a felului în care decurg lucrurile. Acesta este și unul dintre motivele pentru care se recurge la studii pilot.

Studiul în discuție a fost printre primele de gen pentru că majoritatea dispozitivelor de urmărire sunt prea mari pentru a putea să fie atașate păsărilor de dimensiuni medii spre mici.

Iar în acele situații în care se reușește așa ceva, capacitatea bateriei sau memoria de stocare sunt factori care limitează ca timp. De altfel, tot în aceste situații, dispozitivele au tendința de a fi de unică folosință.

Ingeniozitatea hamului care ținea dispozitivul

Noutatea studiului este dată și design-ul hamului care a fost folosit pentru montarea dispozitivului de urmărire. Cercetătorii au conceput o metodă care nu necesita ca păsările să fie prinse la final pentru a putea recupera echipamentul sau datele colectate.

Cercetătorii au dresat un grup local de coțofene în așa fel încât acestea să vină la un adăpost exterior pentru hrană, special creat. Acesta avea capacitatea de a încărca wireless bateria dispozitivului de urmărire, de a descărca datele colectate sau de a demonta și colecta automat dispozitivul, cu ajutorul unui magnet.

Nu a fost să fie

Multe animale cooperează unele cu altele pentru a-și asigura starea de sănătate, siguranța și supraviețuirea grupului. De fapt, capacitățile cognitive și cooperarea socială sunt în corelație.

Animalele care trăiesc în grupuri mari au o capacitate crescută de a rezolva probleme. Amintim aici hienele sau vrăbiile de casă.

Coțofenele australiene nu fac excepție. Ca specie, acestea excelează în zona de rezolvare a problemelor. S-au adaptat bine la schimbările extreme de habitat, pe fondul imixtiunii umane. Acestea trăiesc de regulă în grupuri sociale de doi până la doisprezece indivizi, ocupând și apărând teritoriul ales. Acestea cooperează și se folosesc de sunete sau comportament agresiv, precum zborul în picaj.

Cooperarea în cadrul grupului

În timpul studiului s-a văzut cât de repede coțofenele se aliază pentru a rezolva probleme de grup. În nici zece minute de la montarea emițătorului final, o femelă adultă fără un astfel de dispozitiv încerca să înlăture emițătorul unei păsări mai tinere.

În alte câteva ore, majoritatea emițătoarelor erau înlăturate. Până în ziua a treia a studiului, chiar și masculul dominant al grupului era eliberat, potrivit Science Alert.

Nu se cunoaște dacă a fost vorba de același individ care i-a ajutat pe ceilalți sau dacă au împărțit sarcinile. Aspectul interesant este legat de faptul că echipa de cercetare nu mai întâlnise o situație similară în care unele păsări să coopereze cu altele pentru înlăturarea emițătoarelor.

Păsările au trebuit să rezolve problema, posibil prin testarea hamului, trăgându-l cu ciocul în diferite direcții. De asemenea, era nevoie ca acestea să se ajute în mod voit, dar și să accepte ajutorul.

Salvând coțofenele

Până acum, majoritatea speciilor de păsări care au fost urmărite nu au fost sociabile în mod particular sau capabile de a rezolva probleme cognitive. Cercetătorii nu au luat în seamă faptul că aceste coțofene pot percepe emițătorul drept un fel de parazit care trebuia să fie înlăturat.

Urmărirea coțofenelor este crucială pentru eforturile de conservare a speciei, pentru că aceste păsări sunt vulnerabile în fața efectelor generate de schimbările climatice.

Într-un studiu publicat de Perth, cercetătorii au arătat că rata de supraviețuire a puilor de coțofană în temperaturi ridicate este mai mică de 10%. Mai mult, aceștia au descoperit că temperaturile ridicate duc la abilități cognitive mai scăzute.

Acest lucru înseamnă că atitudinea de cooperare este cu atât mai importantă în contextul ridicării temperaturilor.  Similar coțofenelor, oamenii de știință învață constant cum să soluționeze tot felul de probele.

Motivul surprinzător pentru care unele femele de păsări își înșală partenerul

Rata de divorț între albatroși, unele dintre cele mai loiale păsări din lume, în creștere din cauza crizei climatice

Cercetătorii au găsit fosila unei păsări primordiale care putea să scoată limba

Sute de milioane de păsări au dispărut din Europa în ultimii 40 de ani. „Natura a fost eradicată”

Vlad s-a alăturat echipei Descoperă.ro în anul 2022, fiind pasionat de subiecte asociate cu știința, tehnologia, istoria și geopolitica. Vlad este specializat în managementul crizelor si prevenirea conflictelor, fiind absolvent al Universității Naționale de Apărare „Carol I”. Mai mult, ... citește mai mult
Imagini cu o capră neagră care îi învață pe iezi cum să se cațăre în Parcul Național Munții Rodnei
Rusia şi Iran, alianță împotriva Occidentului. Lavrov a discutat la Teheran acordul nuclear
Cea mai mare navă hibrid din lume va transporta pasageri între Marea Britanie și Franța
Elveţia a importat aur din Rusia pentru prima dată de când Putin a lansat războiul
Energie nucleară pe Lună. NASA anunță planurile pentru sistemul de alimentare cu energie al misiunilor Artemis
Enigmaticii trovanți ai României. Povestea rocilor vii care cresc și se mișcă
China ar putea aduce mostre de roci de pe Marte pe Pământ cu doi ani înaintea NASA
Ce se va întâmpla cu omenirea dacă polii magnetici ai Pământului se vor inversa?
Una dintre cele mai timpurii moschei din lume, descoperită în deșertul Negev din Israel