Home » Natură » Judecătorii au decis: Vânătoare suspendată la 25 de specii de păsări

Judecătorii au decis: Vânătoare suspendată la 25 de specii de păsări

Sursa foto: Pixabay
Publicat: 02.12.2021

Curtea de Apel Târgu Mureș a decis, pe 26 noiembrie 2021, suspendarea pentru sezonul 2021-2022 a cotelor de vânătoare pentru 25 de specii de păsări, anunță Societatea Ornitologică Română (SOR).

Decizia, care survine unei acțiuni în instanță deschise de Asociația OTUS, nu este definitivă, dar este executorie și se aplică de la momentul pronunțării. Demersul asociației a fost susținut de Federația Coaliția Natura 2000 și Asociația Declic.

Curtea de Apel Târgu Mureș a admis cererea formulată de Asociaţia OTUS, în contradictoriu cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. În consecinţă, judecătorii au dispus suspendarea Ordinului nr. 1460/2021 privind aprobarea cotelor de recoltă pentru 25 de specii de păsări admise la vânătoare pentru sezonul 2021-2022, până la pronunţarea instanţei de fond.

„Din păcate, statul român a eșuat încă o dată în a se asigura că vânătoarea nu devine un pericol pentru menținerea și conservarea populațiilor de păsări, atât a speciilor de interes cinegetic, cât și a celor în cazul cărora vânătoarea este interzisă, cu luarea în considerare a ariei de distribuție a speciei”, a declarat avocata Andreea Szabo, reprezentant al Asociației OTUS.

Ce păsări sunt vizate

Hotărârea Curții de Apel Târgu Mureș este executorie de la momentul pronunțării, adică din data de 26 noiembrie 2021. Prin urmare, nu mai poate fi vânată niciuna din cele 25 de specii la care face referire decizia judecătorească: cioară grivă, cioară de semănătură, ciocârlie de câmp, cocoşar, coţofană, gaiţă, găinuşă de baltă, gâscă de vară, gârliţă mare, graur, guguștiuc, ieruncă, lișiță, porumbel gulerat, porumbel de scorbură, prepeliță, rață mare, rață mică, rață moțată, rață sunătoare, sitar de pădure, stăncuță, sturz de vâsc, sturz cântător, turturică.

Experții Coaliției Natura 2000 au susținut demersul Asociației OTUS într-un moment critic pentru biodiversitate. „Vom acționa mereu în situațiile în care statul român ia decizii fără fundamente științifice și fără o consultare reală”, a declarat Dan Trifu, președintele Coaliției Natura 2000.

Societatea Ornitologică Română (SOR) a atras atenția de nenumărate ori că procedura prin care Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor stabilește cotele de vânătoare nu are o bază științifică. Potrivit legii, statul român are obligația să calculeze cotele de vânătoare în baza unor metodologii clare prin care să stabilească numărul de indivizi care pot fi împușcați fără ca populația speciei respective să fie afectată. SOR a solicitat în repetate rânduri o metodă de calcul transparentă și bazată pe date științifice pentru stabilirea cotelor de recoltă anuale, care să aibă în vedere productivitatea și mortalitatea ca indicatori ai ratei de supraviețuire a acestor specii astfel încât să fie asigurată capacitatea de refacere a populațiilor speciilor admise la vânătoare”, a declarat directorul executiv al SOR, Dan Hulea.

Este al doilea an consecutiv în care Curtea de Apel Târgu Mureș dispune de urgență suspendarea Ordinului ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, care reglementează stabilirea cotelor de vânătoare pentru unele specii de păsări admise la vânătoare.

Analiza regelui Carol al II-lea după atacarea Franței de către Germania. „Turcia este singura noastră speranță”