Home » Natură » O nouă specie de pește a fost găsită în Maldive. Descoperirea aparține unui cercetător local

Credit foto: Yi-Kai Tea/EurekAlert
Publicat: 13.03.2022

Cu toate că există sute de specii de pești descoperite pe coastele din Maldive, o nouă descoperire recunoscută ca fiind o nouă specie aparține unui cercetător local.

Un nou pește din familia Labridelor, Rose-Veiled Fairy Wrasse care mai poartă și denumirea științifică de Cirrhilabrus finifenmaa este prima specie care are numele derivat din limbajul local Divehi. „Finifenmaa” însemnând „trandafir”, cu trimitere atât la nuanțele sale de roz, dar și la floarea națională a insulei, conform EurekAlert.

Oamenii de știință din cadrul Academiei de Științe din California, Universității din Sidney, Institutului de Cercetări Marine din Maldive și Muzeului Field au colaborat pentru realizarea acestei descoperiri, ca parte a inițiativei „Speranța pentru Recife”.

O mai bună înțelegere a recifelor de corali din întreaga lume

„Dintotdeauna cercetătorii străini au fost aceia care au descris speciile descoperite în Maldive fără o prea mare implicare din partea cercetătorilor locali”, spune co-autorul studiului publicat în ZooKeys și cercetător în cadrul Institutului de Cercetări Marine din Maldive, Ahmed Najeeb.

„De această dată lucrurile nu mai stau la fel, pentru că avem ocazia de a fi pentru prima dată parte din ceva incitant, avem oportunitatea de a lucra alături de ihtiologi de top în studiul unor specii elegante și frumoase”.

În primele cercetări efectuate în anii 1990 despre Cirrhilabrus finifenmaa, se credea că este versiunea adultă a unei specii diferite și anume Cirrhilabrus rubrisquamis, care a fost descrisă în baza unui singur specimen tânăr din Arhipelagul Chagos, un lanț de insule la sud de Maldive, care se întinde pe 1000 de kilometri.

Descoperirile făcute în cadrul noului studiu

În recentul studiu, cercetătorii au privit cu mai multă atenție specimenele tinere și adulte ale minunăției colorate, măsurând și analizând mai multe aspecte precum culoarea masculilor adulți, înălțimea coloanei vertebrale care susține aripioarele de pe spatele peștelui, dar și numărul solzilor din diferitele părți ale corpului.

Aceste date, alături de analize genetice au fost mai apoi comparate cu Cirrhilabrus rubrisquamis pentru a confirma faptul că Cirrhilabrus finifenmaa este o specie de sine stătătoare. Mai mult, această revelație reduce semnificativ aria cunoscută a familiei Labridelor, aspect important atunci când se iau în considerare aspecte legate de prioritățile de conservare.

„Ceea ce am considerat inițial a fi o specie generală de pești, reprezintă în realitate două specii distincte, fiecare cu câte o rată potențială de distribuție mult mai restrânsă”, spune Yi-Kai Tea, autor principal al studiului și doctorand al Universității din Sidney.

„Se exemplifică astfel de ce descoperirea de noi specii, dar și taxonomia în general reprezintă un aspect crucial pentru conservarea și managementul biodiversității”.

Specia nou descoperită se află deja în pericol

Cu toate că abia ce a fost descrisă, specia Cirrhilabrus finifenmaa este deja pusă în pericol de către comerțul cu pești de acvariu. „Cu toate că specia este abundentă și ferită momentan de riscul exploatării excesive este îngrijorător faptul că este comercializată masiv chiar înainte de a fi primit un nume științific”, precizează Luiz Rocha, custode ihtiolog al Academiei și co-director al inițiativei „Speranța pentru Recife”.

Credit foto: Luiz Rocha/ California Academy of Sciences

„Această situație este relevantă pentru biodiversitatea rămasă nedescoperită din cadrul ecosistemelor recifelor de corali”. Cercetătorii inițiativei „Speranță pentru Recife” au continuat colaborarea cu Institutul de Cercetări Marine din Maldive în realizarea primului studiu al „zonelor crepusculare” ale recifului din Maldive.

Această zonă face trimitere la ecosistemele de corali ce nu au fost încă explorate, situate între 50 și 150 de metri sub suprafața oceanului și locul unde au descoperit specia Cirrhilabrus finifenmaa alături de alte cel puțin opt noi specii.

Potențiale noi specii așteaptă să fie descoperite

Pentru cercetători, acest gen de parteneriat internațional este esențial pentru înțelegerea și asigurarea regenerării viitoare a recifului de corali din Maldive.

„Nimeni nu cunoaște mai bine aceste ape decât oamenii din Maldive”, mai spune Rocha. „Cercetările noastre sunt mai bune atunci când se bazează pe colaborarea cu cercetătorii locali. Sunt încântat să continui parteneriatul cu Institutul de Cercetări Marine din Maldive și Ministerul pentru Pescuit pentru a învăța despre cum putem proteja împreună ecosistemul”.

„Colaborarea cu instituții precum Academia de Științe din California ne ajută să întărim capacitatea locală și să extindem cunoașterea în domeniu. Acesta este doar începutul și ne pregătim deja pentru proiecte viitoare”, spune Najeeb. „Parteneriatul acestea ne va ajuta să înțelegem mai bine profunzimile neexplorate ale ecosistemelor marine. Cu cât înțelegem mai mult și aducem mai multe dovezi științifice, cu atât putem proteja mai mult speciile”.

Un studiu susține că prăbușirea ecosistemelor oceanice ar putea devasta omenirea în următorii 25 de ani