Home » Natură » Emisiile globale necontrolate sunt pe cale să declanșeze o extincție în masă a vieții marine

Publicat: 02.05.2022
Credit foto: Evan Davis, EurekAlert

Pe măsură ce emisiile de gaze cu efect de seră continuă să încălzească oceanele lumii, biodiversitatea marină ar putea fi pe cale să se prăbușească în următoarele câteva secole la niveluri care nu au mai fost înregistrate de la dispariția dinozaurilor.

Într-un nou studiu, publicat în revista Science de către cercetătorii de la Universitatea Princeton, aceștia au modelat biodiversitatea marină din viitor în funcție de diferite scenarii climatice preconizate.

Aceștia au constatat că, dacă emisiile nu vor fi reduse, pierderile de specii cauzate doar de încălzire și de epuizarea oxigenului ar putea ajunge să reflecte impactul substanțial pe care oamenii îl au deja asupra biodiversității marine până în jurul anului 2100.

Conform autorilor, speciile polare sunt cele mai expuse riscului de dispariție.

„Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, esențială pentru a evita o extincție în masă”

„Reducerile agresive și rapide ale emisiilor de gaze cu efect de seră sunt esențiale pentru a evita o extincție în masă majoră a speciilor oceanice”, a declarat autorul principal Curtis Deutsch, profesor de geosciințe.

Cu toate acestea, studiul a constatat că inversarea emisiilor de gaze cu efect de seră ar putea reduce riscul de extincție cu peste 70%.

„Magnitudinea extincției pe care am constatat-o depinde în mare măsură de cantitatea de dioxid de carbon pe care o emitem în viitor. Există încă suficient timp pentru a schimba traiectoria emisiilor de CO2 și pentru a preveni magnitudinea încălzirii care ar cauza această extincție în masă”, a declarat autorul lucrării, Justin Penn.

Deutsch și Penn au combinat datele fiziologice existente despre speciile marine cu modelele de schimbări climatice pentru a prezice modul în care acestea vor afecta supraviețuirea animalelor marine de pe glob în următoarele secole.

Cel mai mortal eveniment de extincție de pe Pământ

Cercetătorii au comparat modelul lor cu amploarea extincțiilor în masă din trecut, surprinsă în arhiva fosilă, bazându-se pe lucrările lor anterioare care au legat modelul geografic al extincției de acum 250 de milioane de ani – cel mai mortal eveniment de extincție de pe Pământ – de factorii de bază, și anume încălzirea climei și pierderea oxigenului din oceane.

Cercetătorii au descoperit că modelul lor de proiecție a biodiversității marine viitoare, înregistrările fosile ale extincției de la sfârșitul Permianului și distribuția speciilor pe care o vedem în prezent, urmează un model similar. Pe măsură ce temperatura oceanelor crește și disponibilitatea oxigenului scade, se produce o scădere pronunțată a abundenței vieții marine.

Temperatura apei și disponibilitatea oxigenului sunt doi factori cheie care se vor schimba pe măsură ce clima se încălzește din cauza activității umane. Apa mai caldă este în sine un factor de risc pentru speciile adaptate la climatul mai rece.

„Ne așteptăm să vedem pierderi substanțiale de specii”

De asemenea, apa caldă conține mai puțin oxigen decât apa mai rece, ceea ce duce la o circulație oceanică mai lentă care reduce rezerva de oxigen la adâncime. „Odată ce aprovizionarea cu oxigen nu mai ajunge la nivelul de care au nevoie speciile, ne așteptăm să vedem pierderi substanțiale de specii”, a spus Penn, potrivit EurekAlert.

Animalele marine au mecanisme fiziologice care le permit să facă față schimbărilor de mediu, dar numai până la un anumit punct. Cercetătorii au descoperit că speciile polare au mai multe șanse de a dispărea la nivel global în cazul încălzirii climei, deoarece nu vor avea habitate adecvate în care să se mute.

Speciile marine tropicale se vor descurca probabil mai bine, deoarece au trăsături care le permit să facă față apelor calde, cu un conținut scăzut de oxigen de la tropice. Pe măsură ce apele de la nord și de la sud de tropice se încălzesc, aceste specii ar putea fi capabile să migreze către noi habitate adecvate.

Cercetătorii raportează că modelul de extincție proiectat, cu o extincție globală mai mare a speciilor la poli, în comparație cu cele de la tropice, reflectă modelul extincțiilor în masă din trecut.

Criza extincției se adâncește. Dispar animalele indigene din nordul Australiei