Home » Natură » „Combustibilul evoluției”, mai abundent decât se credea până acum în rândul animalelor sălbatice

Publicat: 01.06.2022

O metodă nouă de estimare a variațiilor genetice care stau la baza selecției naturale a produs un răspuns surprinzător. La animalele studiate, variația genetică adaptivă este de până la patru ori mai mare decât se anticipa, sugerând o rată de evoluție mai rapidă.

Diferențele genetice dintre indivizii aceleiași specii sunt cunoscute drept „combustibilul evoluției”. Cu toate acestea, măsurarea lor este o provocare – putem studia cu ușurință diversitatea unei anumite trăsături, cum ar fi culoarea blănii sau anvergura aripilor, dar prezicerea trăsăturilor care se vor dovedi importante pentru supraviețuire este mult mai dificilă. Dacă ne concentrăm asupra câtorva caracteristici, ceva diferit ar putea evolua neobservat.

O echipă internațională și-a propus să eludeze această problemă, analizând variațiile numărului de descendenți în cadrul unor specii de animale.

Realizarea acestui lucru de la zero ar fi fost o operațiune imensă, dar ei s-au bazat pe studiile existente pe termen lung asupra a 19 populații sălbatice din 15 specii de mamifere și păsări și și-au raportat analiza în revista Science.

Pericole și mai mari de dispariție?

Lucrarea se bazează pe recunoașterea faptului că ceea ce contează pentru selecția naturală în rândul animalelor este capacitatea de a produce descendenți.

Trăsăturile specifice sunt doar o modalitate de a realiza acest lucru – astfel încât, pentru a explora diversitatea, ar trebui să se analizeze câți descendenți a produs fiecare individ, scrie IFL Science.

Primul autor, Dr. Timothée Bonnet de la Universitatea Națională Australiană, a recunoscut că măsura nu este perfectă. Numărul de nepoți sau strănepoți ai unui animal ar putea fi mai semnificativ.

În plus, cercetarea a fost deja destul de solicitantă. „Pentru a realiza acest studiu, trebuia să știm când s-a născut fiecare individ, cu cine s-a împerecheat, când a avut copii și când a murit”, a spus Bonnet într-o declarație.

În mod nesurprinzător, diferite specii au rate diferite de evoluție. Cea mai rapidă dintre cele 15 s-a dovedit a fi hiena pătată din Tanzania, a cărei rată de evoluție a fost de aproximativ patru ori mai mare decât estimările anterioare.

„Acest lucru nu ne spune nimic despre viitorul animalelor”

Celelalte animale au prezentat rate mai lente, dar totuși duble față de ceea ce se aștepta. Nu au fost observate modele clare cu privire la speciile care evoluează mai rapid, ceea ce nu este surprinzător având în vedere eșantionul mic.

Este posibil să interpretăm rezultatele drept o veste bună. Cu cât animalele pot evolua mai repede, cu atât mai mari sunt șansele lor de a supraviețui în următorul secol – aproape sigur cel mai dificil din ultimii 65 de milioane de ani.

Din păcate, a declarat Bonnet pentru IFLScience, există o posibilitate mult mai pesimistă. Aceea că animalele studiate se luptă deja cu unele condiții schimbătoare din Antropocen, iar ratele lor de evoluție s-au accelerat ca răspuns.

Dacă este așa, este posibil ca estimările anterioare să aibă, de fapt, evaluări exacte ale evoluției de bază, dar lucrurile s-au schimbat deja pentru cea mai mare parte a vieții de pe Pământ, indicând pericole și mai mari de dispariție.

„Acest lucru nu ne spune nimic despre viitorul animalelor”, a spus Bonnet. Astfel, vor fi necesare mai multe cercetări pentru a contura viitorul speciilor.

Pierdut sau dispărut? Un studiu arată că existența a peste 500 de specii de animale rămâne incertă