Home » Istorie » O scrisoare demult pierdută arată că Albert Einstein a prezis descoperirea super-simțurilor animale

Ioana Matei 05.26.2021
Credit foto: Dyer et al., J Comp Physiol A, 2021

Cu decenii înainte să știm că păsările pot „vedea” câmpul magnetic al Pământului, Albert Einstein discuta posibilitatea unor super-simțuri nedescoperite într-o scrisoarea adresate unui fan.

O scrisoare demult pierdută a renumitului om de știință, adresată unui inginer în 1949, s-a dovedit a fi o previziune extraordinară pentru biologie și fizică.

Scrisoarea originală elaborate de inginerul Glyn Davys, care a inițiat conversația cu fizicianul, a fost pierdută între timp, însă având în vedere răspunsul lui Einstein, întrebarea lui Davys ar fi avut legătură cu percepția animală și ce ne poate spune despre lumea fizică.

„Este posibil ca o investigație a comportamentului păsărilor migratoare și porumbeilor voiajori să ducă într-o bună zi la înțelegerea unor procese fizice care încă nu sunt cunoscute”, a scris Einstein.

„Este uimitor faptul că Einstein s-a gândit la această posibilitate”

După mai bine de 70 de ani mai târziu, știm că bănuiala lui Einstein era corectă. Dovezile recente sugerează că păsările pot simți câmpul magnetic al Pământului folosind fotoreceptori speciali din ochii lor care sunt sensibili la schimbări subtile în câmpul magnetic al planetei. Asta le permite să migreze mii de kilometri fără să se rătăcească.

Și alte animale, precum țestoase marine, câini și albine, dețin o abilitate stranie de a simțit câmpurile magnetice ale planetei, deși nu neapărat prin intermediul ochilor.

„Este uimitor faptul că Einstein s-a gândit la această posibilitate, cu zeci de ani înainte ca dovezile empirice să dezvăluie că numeroase animale pot percepe câmpul magnetic și folosesc această informație pentru a călători”, au scris cercetătorii de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, instituția la care a fost donată scrisoarea.

Einstein era fascinat de comportamentul albinelor

Totuși, laureatul Nobel a avut câteva indicii care i-au ghidat gândurile. La vremea elaborării scrisorii, știința biologică și cea fizică începeau să se contopească mai mult ca niciodată. Ecolocația liliecilor fusese descoperită recent, iar tehnologia radar începea să apară.

De fapt, Davys erau și el un cercetător în acest domeniu. Tocmai de aceea, acesta era interesat și de alte simțuri animale ciudate, precum cele demonstrate la albine.

Pentru el, Einstein a fost o persoană care îi împărtășea viziunea. Se pare că celebrul fizician ar fi fost fascinat de știința biologică, considerând-o o fereastră spre forțe fizice nevăzute, potrivit Science Alert.

Scrisoarea sa, care a fost descoperită abia după moartea lui Davys din 2011, este scurtă, însă confirmă faptul că Einstein era fascinat de comportamentul albinelor. În text, fizicianul mai recunoaște că este la curent cu Karl von Frisch, care descoperise recent că albinele călătoresc cu ajutorul tiparelor de lumină.

Celofanul și o operație chirurgicală bizară i-au prelungit lui Einstein viața pentru câțiva ani