Home » Natură » Tot mai multe dovezi indică faptul că urșii nu sunt carnivori

Tot mai multe dovezi indică faptul că urșii nu sunt carnivori

Publicat: 09.10.2022

Urșii nu sunt pisici sau câini, iar hrănirea lor la fel ca până acum probabil le scurtează viața. Asta pentru că urșii nu sunt carnivori.

Un nou studiu din Scientific Reports despre dieta ursului panda mare și a ursului buzat aduce mai multe dovezi că urșii sunt omnivori ca oamenii și au nevoie de mult mai puține proteine decât primesc în mod obișnuit în grădinile zoologice.

Urșii nu sunt carnivori în sensul cel mai strict al cuvântului, ca o pisică care consumă o dietă bogată în proteine”, a spus autorul principal Charles Robbins, profesor de biologie a vieții sălbatice la Washington State University. „În grădinile zoologice întotdeauna, fie că este vorba de urși polari, urși bruni sau urși buzați, recomandarea a fost să fie hrăniți ca și cum ar fi carnivore ce necesită multe proteine. Când faci asta, îi omori încet”, a subliniat profesorul.

Ce ar mânca urșii dacă ar putea alege?

În experimente separate, cercetătorii le-au oferit urșilor panda mare și urșilor buzați captivi din diferite grădini zoologice din SUA alimente nelimitate de diferite tipuri pentru a le vedea preferințele și apoi au înregistrat profilurile nutriționale ale alegerilor lor.

În colaborare cu cercetătorii de la Texas A&M University și de la Memphis Zoo, au fost efectuate teste de hrănire cu o pereche de panda mare pentru a măsura selecția lor de bambus. Ei au descoperit că panda mare prefera culmul de bambus bogat în carbohidrați găsit în tulpinile lemnoase, față de frunzele mai bogate în proteine.

În unele momente, au consumat aproape exclusiv culm, de exemplu 98% din timp în luna martie. Cercetătorii au analizat, de asemenea, datele de la cinci grădini zoologice chinezești care aveau panda mare care s-au reprodus cu succes și au găsit din nou o dietă bogată în carbohidrați și săracă în proteine, scrie Eurek Alert.

Urșii nu sunt carnivori, ci omnivori

În seturi de teste de hrănire, șase urși buzați de la grădinile zoologice din Cleveland, Little Rock și San Diego au primit avocado nelimitat, igname coapte, zer și mere. Ei au ales aproape exclusiv avocado bogat în grăsimi, mâncând aproximativ 88% avocado și până la 12% igname, și ignorând merele în totalitate.

Acest lucru a arătat că urșii buzați preferau o dietă bogată în grăsimi și săracă în carbohidrați, care poate avea o compoziție similară cu dieta lor sălbatică de termite și furnici, precum și ouăle și larvele lor.

Este, de asemenea, foarte diferită de dieta bogată în carbohidrați cu care sunt hrăniți de obicei în captivitate. Urșii buzați, care sunt originari din India, trăiesc de obicei doar în jur de 17 ani în grădinile zoologice din SUA, cu aproape 20 de ani mai puțin decât durata maximă de viață posibilă în îngrijirea umană. Cea mai frecventă cauză de deces este cancerul hepatic.

Cercetătorii au observat un tipar similar în studiile anterioare pe urși polari, care au arătat că urșii polari captivi, care sunt hrăniți în mod normal cu o dietă bogată în proteine, ar urma dieta bogată în grăsimi a urșilor polari sălbatici dacă ar putea alege.

Urșii polari din grădinile zoologice mor de obicei cu aproximativ 10 ani mai devreme decât ar trebui, cel mai adesea din cauza bolilor de rinichi și ficat. Aceste două boli se pot dezvolta din inflamația pe termen lung a acelor organe, potențial cauzată de mulți ani de diete prost echilibrate.

Importanța unei diete echilibrate

Studiul actual, împreună cu cele anterioare, arată, de asemenea, că atunci când urșilor captivi li se oferă opțiuni alimentare, aceștia vor alege alimente care imită dieta urșilor sălbatici.

„Există cu siguranță această preconcepție de lungă durată că oamenii cu doctorat știu mult mai mult decât un urs buzat sau un urs brun. Toți acești urși au început să evolueze acum aproximativ 50 de milioane de ani și, în ceea ce privește acest aspect al dietei lor, ei știu mai multe despre dietă decât noi. Suntem printre primii care sunt dispuși să-i întrebe pe urși: Ce vrei să mănânci? Ce te face să te simți bine?”, a spus Robbins.

Cu au descoperit cercetătorii că urșii nu sunt carnivori?

Robbins, fondatorul WSU Bear Center, singura instituție de cercetare din SUA cu o populație captivă de urși grizzly, a studiat nutriția urșilor timp de zeci de ani. El și studenții săi absolvenți au început să investigheze dietele dezechilibrate ale urșilor în timpul unui studiu în Alaska, urmărind urșii grizzly cum mănâncă somon. La vremea respectivă, cercetătorii au teoretizat că urșii se vor înfrupta aproape non-stop cu somon.

În schimb, au văzut că urșii mănâncă somon, dar apoi petrec ore întregi căutând și mâncând mici fructe de pădure. Văzând asta, laboratorul lui Robbins a început să investigheze dieta urșilor grizzly găzduiți la Bear Center și a descoperit că aceștia s-au îngrășat cel mai mult atunci când au fost hrăniți cu o cantitate de proteine, grăsimi și carbohidrați găsite în combinația de somon și fructe de pădure.

Deși urșii nu sunt carnivori, aceștia au un strămoș care a fost, însă au evoluat către o dietă diversă, ceea ce le-a permis să se extindă în noi habitate fără a concura pentru hrană cu carnivorele de acolo.

Alimentele care vor deveni tot mai populare pe măsură ce Pământul se încălzește