Home » Natură » Fosila unei creaturi marine preistorice a uimit paleontologii

Fosila unei creaturi marine preistorice a uimit paleontologii

Publicat: 22.12.2022

Un grup de paleontologi amatori din statul Queensland, Australia, care caută fosile în timpul liber, a descoperit rămășițele unei creaturi vechi de 100 de milioane de ani. Paleontologii o compară cu Piatra din Rosetta, datorită potențialului său de a ajut la descoperirea mai multor specii de giganți marini preistorici.

Una dintre „Rock Chicks” – așa cum își spun paleontologii amatori – a descoperit rămășițele fosilizate ale unui Plesiosaurus cu gât lung, cunoscut cu numele de Elasmosaurus în timp ce își cerceta ferma de vite din vestul statului Queensland, potrivit The Guardian.

Aceasta a fost prima dată când un craniu de Elasmosaurus a fost găsit atașat de corp, pe teritoriul Australiei. Informațiile pe care le oferă ar putea permite paleontologilor să elucideze alte fosile păstrate la muzee, la fel cum Piatra din Rosetta, cu cele trei scrieri ale sale, a permis filologilor să descifreze hieroglifele egiptene antice.

O fosilă rară la nivel global

Cei trei paleontologi au găsit deja un alt Plesiosaurus printre alte descoperiri fosile semnificative găsite în săptămânile care au precedat momentul în care Cassandra Prince a văzut un cap care o privea din pământul uscat.

„A fost aproape ireal. Iar apoi m-am uitat din nou în jos și mi-am spus Doamne Sfinte, cred că un craniu se uită la mine”, a spus Prince.

O astfel de fosilă, care a fost ascunsă până acum, este rară la nivel global, potrivit dr. Espen Knutsen, conservator senior de paleontologie la Muzeul Queensland.

Muzeul deține deja un craniu al unui Elasmosaurus în colecția sa, împreună cu alte câteva corpuri. Dar un craniu atașat de corp a fost dificil de găsit, în mare parte din cauza anatomiei distincte a Elasmosaurului. Reptilele marine ajungeau probabil la o lungime de aproximativ opt metri și aveau capete mici și gâturi foarte, foarte lungi.

„În mare parte este vorba de gât. Cel puțin jumătate, dacă nu chiar două treimi din întreaga lungime a corpului [unui Elasmosaurus] este în mare parte gât”, a spus Knutsen.

Descoperirea unei astfel de creaturi ar putea duce la cunoașterea altor animale preistorice

Atunci când un Elasmosaurus deceda, corpul său aflat în descompunere se umfla cu gaze care îl făceau să iasă la suprafață. Un decalaj de câțiva metri între corp și cap însemna că aceste părți ale corpului se scufundau rareori în același loc, odată ce gazul se disipa.

Acest Elasmosaurus a avut craniul, gâtul și partea din față a corpului conservate împreună, deși partea din spate a corpului lipsește.

Descoperirea ar putea să facă lumină asupra multor altor animale preistorice care au înotat în Queensland în timpul Cretacicului. Pajiștile aride din prezent făceau parte din marele continent Gondwana și erau scufundate sub o mare imensă, pe ale cărei țărmuri umblau dinozaurii.

Cercetătorii au confirmat că Polul Sud era înghețat și în Cretacicul târziu