Home » Natură » Somonul poate fi un bun îngrășământ pentru plante și ecosisteme, arată un studiu

Publicat: 08.02.2023

Nutrienții din carcasele de somon pot influența dezvoltarea și reproducerea speciilor de plante din mediul înconjurător și chiar le pot face să crească mai mari și din abundență, au constatat într-un studiu cercetătorii Universității Simon Fraser (SFU) din Canada.

Studiul, publicat recent în Royal Society Open Science, este primul care demonstrează o legătură între somon și creșterea și reproducerea plantelor de coastă.

Lucrarea extinde ceea ce se știa până acum despre un izotop de azot care se găsește în unele plante și animale din ecosistem și care a fost în general atribuit nutrienților proveniți din somon, conform EurekAlert.

Carcasele de somon, adevărate îngrășăminte pentru plante

În timpul unui studiu de teren de trei ani, cercetătorii au adăugat, în timpul unui experiment, mai multe carcase de somon roz în estuarul unui mic râu din teritoriul Haíɫzaqv, de pe coasta centrală a Columbiei Britanice, o provincie a Canadei.

„În urma experimentelor noastre, am constatat că unele specii de flori sălbatice au crescut cu frunze mai mari acolo unde a fost depusă o carcasă de somon, iar în unii ani, unele specii au crescut cu flori mai mari sau au produs mai multe semințe”, spune studenta la doctorat în biologie, Allison Dennert, care a condus cercetarea.

Nutrienți de la alge

Echipa a întreprins experimente similare folosind alge marine în derivă, care furnizează un set diferit de nutrienți. De asemenea, au experimentat cu o combinație de alge și carcase de somon, apoi au examinat impactul acestora asupra a patru specii comune de flori sălbatice, printre care se numără argințica, măceșul, aster Douglas și tufa roșie comună.

Cercetătorii au constatat că adăugarea de carcase de somon a dus la frunze mai mari, în special la iarba de câmp și la arborele roșu comun, precum și la o mai mare depunere de semințe la iarba de câmp în al treilea an.

„Înțelegerea interconexiunii dintre ecosisteme este incredibil de importantă pentru cunoștințele noastre despre cum să le protejăm”, spune Dennert.

Numărul somonilor din Columbia Britanică este în scădere

Cercetarea vine în contextul în care somonii din regiune continuă să înregistreze o scădere.

Dennert s-a numărat printre cercetătorii care au găsit în vara lui 2022 mii de somoni în descompunere într-un râu secat din Heiltsuk Nation.

„În unele zone de pe coasta noastră pierdem rapid biomasa somonului și legătura dintre ocean și viața de pe uscat”, a spus cercetătoarea.

Somoni cu răni și infecții fungice, filmați în ape insuportabil de calde din Statele Unite

Peștii de apă dulce sunt mai contaminați cu „chimicale eterne” decât cei din oceane

De ce se uită peștii în jos în timp ce înoată?

Noi creaturi marine bizare, descoperite pe coasta Australiei