Home » Natură » „Plasticoza”, o nouă boală care afectează păsările marine

„Plasticoza”, o nouă boală care afectează păsările marine

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 18.03.2023

O nouă boală a fost descrisă la păsările marine, dar aceasta ar putea fi doar vârful aisbergului. Mai degrabă decât să fie cauzată de virusuri și bacterii, „plasticoza” este cauzată de bucăți mici de plastic, care inflamează tractul digestiv. În timp, inflamația persistentă cicatrizează și deformează țesuturilor, cu efecte negative asupra creșterii, digestiei și supraviețuirii.

„Deși aceste păsări pot arăta sănătoase la exterior, pe dinăuntru nu sunt deloc bine. Țesutul stomacal a fost pentru prima dată investigat în acest mod și arată că un consum de plastic poate să provoace daune grave sistemului digestiv al acestor păsări”, a spus dr. Alex Bond, coautor al studiului, potrivit Phys.org.

Descoperirile acestei cercetări au fost publicate în Journal of Hazardous Materials.

Ce este plasticoza?

Plasticoza este un tip de boală fibrotică. Aceste condiții sunt cauzate de un număr excesiv de cicatrici atunci când o zonă a corpului este inflamată în mod repetat și împiedică vindecarea normală a rănii.

În general, țesutul cicatricial temporar se formează după o leziune și ajută la consolidarea reparației. Dar atunci când inflamația se repetă, se pot forma cantități excesive de țesut cicatricial, ceea ce reduce flexibilitatea țesuturilor și determină modificarea structurii acestora.

În cazul plasticozei, iritarea este cauzată de bucățile ascuțite de plastic care sapă în țesutul stomacal. Oamenii de știință au descoperit acest lucru pe insula Lord Howe din Australia, acolo unde au cercetat păsările marine în ultimul deceniu.

În care specie au găsit cercetătorii cel mai mult plastic?

În ciuda faptului că insula se află la 600 de kilometri în largul coastei Australiei, echipa a descoperit anterior că păsările Ardenna carneipes, care trăiesc acolo, sunt cele mai contaminate cu plastic din întreaga lume. Acestea consumă bucăți de plastic din mare, după ce le confundă cu hrana.

În timp ce studiau stârvurile, cercetătorii au descoperit că cicatrizarea proventriculului, care este prima cameră a stomacului păsărilor, era larg răspândită și provoca răni similare la păsări. Consistența acesteia a determinat echipa să descrie plasticoza ca fiind o boală specifică.

Deși acest termen a fost folosit pentru scurt timp ca să descrie degradarea plasticului în protezele articulare, utilizare sa nu a fost niciodată obișnuită. Ca urmare, echipa a readus denumirea în actualitate datorită asemănării sale cu alte boli fibrotice, cauzate de materiale anorganice, cum ar fi silicoza și azbestoza.

Până în prezent, se știe că plasticoza afectează doar sistemul digestiv, dar există sugestii că ar putea să afecteze și alte părți ale corpului, cum ar fi plămânii.

Care sunt efectele plasticozei?

„Pe măură ce crește expunerea la plastic, țesutul devine treptat mai umflat până când începe să se descompună. Glandele tubulare, care secretă compuși digestivi, sunt probabil cel mai bun exemplu al impactului provocat de plastic. Atunci când plasticul este consumat, aceste glande devin treptat mai atrofiate, până când, în cele din urmă, își pierd în întregime structura tisulară la cele mai înalte niveluri de expunere”, a explicat dr. Alex Bond.

Pierderea acestor glande poate face ca păsările să devină mai vulnerabile la infecții și paarziți și le poate afecta capacitatea de a absorbi unele vitamine. În cazul păsărilor tinere și al puilor, acest lucru poate fi deosebit de dăunător, deoarece stomacul lor nu poate reține la fel de multă hrană.

Boala cauzată de înghițirea bucăților de plastic este doar unul dintre multele moduri în care plasticul afectează sănătatea păsărilor și a animalelor de pe întreaga planetă, cauzând modificări ale chimiei sângelui și ale echilibrului hormonal.

Vești îngrijorătoare! Numărul microplasticelor de pe fundul mării s-a triplat în ultimii 20 de ani