Home » Natură » Păsările unice ale planetei sunt la un pas de extincție, arată un studiu îngrijorător

Credit: Joe Tobias/ EurekAlert
Publicat: 10.12.2022

Un nou studiu a descoperit că speciile de păsări cu unele combinații extreme sau neobișnuite de trăsături se confruntă cu cel mai mare risc de dispariție.

Un nou studiu condus de cercetătorii de la Imperial College London constată că cele mai unice păsări de pe planetă sunt și cele mai amenințate.

Pierderea acestor specii și a rolurilor unice pe care le joacă în mediul înconjurător, cum ar fi dispersia semințelor, polenizarea și prădarea, ar putea avea consecințe grave asupra funcționării ecosistemelor.

Studiul a analizat riscul de dispariție și atributele fizice (cum ar fi forma ciocului și lungimea aripilor) a 99% din toate speciile de păsări vii, fiind cel mai cuprinzător studiu de acest gen de până acum.

„Funcționarea ecosistemelor va fi perturbată în mod dramatic”

„Studiul nostru arată că, cel mai probabil, extincțiile vor tăia o mare parte din speciile unice din arborele aviar. Pierderea acestor specii unice va însemna o pierdere a rolurilor specializate pe care acestea le joacă în ecosisteme. Dacă nu luăm măsuri pentru a proteja speciile amenințate și pentru a evita extincțiile, funcționarea ecosistemelor va fi perturbată în mod dramatic”, a explicat Jarome Ali, doctorand la Universitatea Princeton și autorul principal al cercetării.

În cadrul studiului, autorii au folosit un set de date de măsurători colectate de la păsări vii și de la specimene de muzeu, totalizând 9943 de specii de păsări. Măsurătorile au inclus trăsături fizice – dimensiunea și forma ciocului, precum și lungimea aripilor, a cozilor și a picioarelor.

Autorii au combinat datele morfologice cu riscul de extincție, pe baza statutului actual de amenințare al fiecărei specii. Apoi au efectuat simulări cu privire la ce s-ar întâmpla dacă cele mai amenințate păsări ar dispărea.

Legătura dintre unicitatea păsărilor și riscul de dispariție

Deși setul de date utilizat în cadrul studiului a reușit să arate că cele mai unice păsări au fost, de asemenea, clasificate ca fiind amenințate pe Lista Roșie, nu a reușit să arate care este legătura dintre unicitatea păsărilor și riscul de dispariție, scrie EurekAlert.

„O posibilitate este că organismele foarte specializate sunt mai puțin capabile să se adapteze la un mediu în schimbare, caz în care impactul uman poate amenința direct speciile cu cele mai neobișnuite roluri ecologice. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a aprofunda legătura dintre trăsăturile unice și riscul de dispariție.”

Constatările sunt publicate în revista Functional Ecology.

Șoimul robot, eficient în gonirea păsărilor din preajma aeroporturilor

Zeci de mii de păsări au fost sacrificate în Olanda din cauza gripei aviare

Noi specii de păsări nectarinide, descoperite pe insulele îndepărtate din Indonezia

De ce studiază inginerii zborul păsărilor?