Home » Natură » Cercetătorii au descoperit că gheața din Antarctica s-a topit și în trecutul planetei

Publicat: 07.04.2023

Va fi catastrofal atunci când marile calote de gheață din Antarctica se vor topi din cauza schimbărilor climatice. Dar cel puțin o calotă de gheață din Antarctica de Est s-a topit și în trecut.

60% din apa dulce din lume este blocată în stratul de gheață din Antarctica. Treizeci de milioane de kilometri cubi de gheață este poate un număr greu de înțeles. Dar dacă s-ar topi absolut toată gheața din Antarctica, mările ar crește în medie cu 58 de metri.

„Stratul de gheață din estul Antarcticii stochează cantități enorme de apă. Acest lucru înseamnă că aceasta este cea mai mare sursă posibilă de creștere viitoare a nivelului mării – până la 53 de metri dacă se topește toată gheața din Antarctica de Est – și este văzută ca fiind cea mai mare sursă de incertitudini în planificarea viitoarei adaptări la nivelul mării”, spune Irina Rogozhina, profesor asociat la Departamentul de Geografie al Universității norvegiene de Știință și Tehnologie (NTNU).

Cea mai mare parte a topirii/pierderilor de gheață din Antarctica are loc prin topirea platourilor de gheață sub acțiunea oceanelor. Acest lucru, la rândul său, duce la o accelerare a fluxurilor de gheață pe uscat și la o mai mare descărcare de gheață în ocean, unde se pierde în urma topirii, a spus ea.

Șaizeci la sută din apa dulce din lume este blocată în stratul de gheață din Antarctica

Aceasta a fost, de asemenea, probabil cauza pierderilor mai mari de gheață în perioadele mai calde din trecut. În Groenlanda, aceste două procese contribuie cu aproximativ 65% din toate pierderile de gheață. Dar nu toată gheața trebuie să se topească înainte de a avea consecințe majore.

Cercetătorii de la NTNU s-au numărat printre un grup de oameni de știință care au examinat gheața din Queen Maud Land, în Antarctica de Est. Rezultatele arată că acest sector al stratului de gheață a variat foarte mult de-a lungul timpului. Aceste informații sunt importante pentru că oamenii de știința încearcă să afle mai multe despre clima planetei și despre modul în care aceasta se schimbă.
Grupul lui Rogozhina a studiat stratul de gheață din Antarctica de Est și o topire care a avut loc în urmă cu câteva mii de ani.

Rezultatele au fost publicate în revista Nature Communications Earth & Environment.

Stratul de gheață din Antarctica nu este distribuit în mod egal sau uniform

În vest, părți mari din stratul de gheață se află sub nivelul mării, până la o adâncime de 2.500 de metri. Acest lucru o face foarte vulnerabilă la încălzirea oceanelor. În schimb, o mare parte din stratul de gheață din est se află direct pe uscat, deasupra nivelului mării, ceea ce înseamnă că este mai puțin sensibilă la influența oceanului.

Acest sector al stratului de gheață din estul Antarcticii a fost mai subțire în trecut decât în prezent, și nici nu cu mult timp în urmă. De fapt, a fost mai subțire după sfârșitul ultimei ere glaciare, când pături de gheață masive acopereau anterior America de Nord, nordul Europei și sudul Americii de Sud. Când aceste calote de gheață s-au topit, au ridicat nivelul mării cu peste 100 de metri.

„Din dovezile pe care le-am prezentat în studiul nostru, am ajuns la concluzia că stratul de gheață din Antarctica de Est, în Țara Reginei Maud, s-a topit, de asemenea, rapid de-a lungul marginilor sale între 9.000 și 5.000 de ani în urmă, într-o perioadă pe care o numim Holocenul mediu. În această perioadă, multe părți ale lumii s-au confruntat cu veri mai calde decât în prezent”, a declarat Rogozhina.

Radiațiile cosmice modifică rocile

„Deși acest tip de răspuns al stratului de gheață din Antarctica de Est la căldura din timpul Holocenului nu este complet neașteptat, este totuși dificil și îngrijorător să credem că stratul de gheață din Antarctica de Est se poate schimba atât de rapid”, a mai spus ea. Este dificil să găsim o explicație simplă și ușoară pentru acest comportament sau să determinăm momentul exact în care a avut loc topirea, nu în ultimul rând pentru că aceste condiții, din această parte a lumii, sunt destul de inospitaliere uneori. Dar cercetătorii au găsit o modalitate de a elucida acest mister.

Grupul de cercetători a examinat rocile din diferite nunataks din Queen Maud Land pentru a stabili dacă au fost expuse la radiații cosmice. „Nunataks sunt munți care ies din gheață. Am vizitat nunataks și am prelevat probe”, spune Ola Fredin, profesor la Departamentul de Geoștiințe și Petrol al NTNU.

Cercetătorii examinează diferiți izotopi, sau variante, ai unor elemente precum clorul, aluminiul, beriliul și neonul din rocile din nunataks. Cu ajutorul izotopilor cosmogeni, ei își pot da seama cât de înaltă a fost gheața de-a lungul timpului geologic în Queen Maud Land.

În acest fel, cercetătorii pot spune ceva despre cât timp au fost expuse rocile la radiațiile cosmice. De asemenea, ei pot afla cât timp a trecut de când rocile s-au aflat sub un strat protector de gheață și, prin urmare, nu au absorbit nicio radiație cosmică, scrie EurekAlert.

Cercetătorii cred, de asemenea, că sunt pe cale să găsească un motiv pentru care sectorul de gheață din Antarctica de Est s-a subțiat atât de mult imediat după sfârșitul ultimei ere glaciare.

Gaura de ozon din Antarctica a crescut cu 10% din cauza mega-incendiilor din Australia