Home » Natură » Speciile de păsări se schimbă mai repede în zonele protejate

Speciile de păsări se schimbă mai repede în zonele protejate

Publicat: 14.10.2023

Un studiu recent al cercetătorilor de la Universitatea din Helsinki (Finlanda) a descoperit că speciile de păsări se schimbă mai rapid decât era de așteptat în ariile protejate; comunitățile de păsări din interiorul și din afara zonelor protejate încep să semene între ele ca urmare a schimbărilor climatice. În ambele zone, speciile sudice au crescut în abundență, iar speciile nordice au scăzut.

Studiul, publicat în Conservation Biology, a comparat comunitățile de păsări în timpul sezonului de reproducere, în interiorul și în afara ariilor protejate din Canada, între 1997 și 2019. Rezultatele au indicat că ariile protejate rămân importante pentru conservarea speciilor de păsări din nord, cum ar fi Calcarius lapponicus, care se reproduce și în Finlanda.

Dar speciile de păsări se schimbă. Pe parcursul perioadei de 22 de ani, comunitățile de păsări din interiorul ariilor protejate au început să semene cu cele din afară în ceea ce privește cerințele climatice. Acest lucru ridică provocări suplimentare pentru asigurarea vitalității continue a speciilor într-un climat care se încălzește. Comunitățile cu cerințe climatice similare constau dintr-o proporție egală de specii care locuiesc la rece și la cald.

Speciile de păsări se schimbă, dar cum?

„Ariile protejate sunt mai eficiente în a ajuta speciile de păsări nordice care locuiesc la rece, dar a fost surprinzător să descoperim că speciile sudice au crescut mai repede în abundență în interior decât în afara ariilor protejate”, explică cercetătoarea Leena Hintsanen, de la Muzeul Finlandez de Istorie Naturală (Luomus) din cadrul Universității din Helsinki.

Studii anterioare, inclusiv din Finlanda, au demonstrat că ariile protejate încetinesc schimbările în comunitățile de specii. Dar noul studiu indică faptul că efectele schimbărilor climatice asupra ariilor protejate sunt mai puternice decât se credea anterior.

„Rezultatele arată că încă nu înțelegem pe deplin efectele schimbărilor climatice asupra comunităților de specii. Schimbarea mai rapidă a comunităților de păsări din zonele protejate poate fi cauzată de o rețea foarte complexă de factori”, subliniază Hintsanen.

Cum se răspândesc acum păsările?

O altă constatare a studiului a fost că schimbările în comunitățile de păsări din interiorul și din afara ariilor protejate pot fi atribuite speciilor sudice. Pe măsură ce mediul înconjurător se încălzește, speciile sudice, cum ar fi Cistothorus platensis și Cardinalis cardinalis (Cardinalul roșu), se răspândesc mai spre nord în căutarea unui climat potrivit, notează Phys.org.

„Acest lucru indică faptul că zonele protejate, în special, sunt foarte semnificative pentru răspândirea nordică a speciilor sudice. Cu toate acestea, ariile protejate nu pot garanta în întregime protecția speciilor nordice aflate în declin”, notează Hintsanen.

Datele de observare pe termen lung sunt vitale pentru cercetarea păsărilor. Acestea le permit cercetătorilor să evalueze impactul schimbărilor climatice asupra păsărilor. În Canada, voluntarii au înregistrat numărul de păsări reproducătoare individuale de zeci de ani. Cu toate acestea, abia recent cercetătorii au reușit să folosească datele vechi datorită digitalizării.

Un pește rar a fost văzut pentru prima dată în 25 de ani în largul coastei Tasmaniei

Au fost descoperite noi specii de insecte-frunză

Cum influențează „al treilea pol” al Pământului clima din restul lumii?

Fotosinteza s-ar putea opri la tropice pe măsură ce cresc temperaturile