Home » Natură » Cum arată mica broscuță care își trăiește toată viața într-o floare

Cum arată mica broscuță care își trăiește toată viața într-o floare

Plante de Bromelia. Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 06.02.2024

Munții Espinhaço, în estul Braziliei, sunt un loc foarte special și în mare parte necunoscut. Acolo, omul esteînconjurat de furtuni și vânturi puternice, iar umiditatea este ridicată.

Ceea ce mai atrage atenția sunt plantele Bromelia, care arată ca vârful unui ananas uriaș. Fiecare plantă poate conține până la 2 litri de apă, iar înăuntru se pot afla multe lucruri:  larve, gândaci, diferite nevertebrate – este un întreg ecosistem într-un spațiu minuscul.

Cupa centrală reține o mulțime de apă de ploaie, deci nu este neobișnuit ca acolo să se afle și broaște.

„Și acest lucru m-a condus la descoperirea unei noi specii de broască, pentru care mi-am dedicat viața pentru a o proteja. Am găsit o broască în prima Bromelia în care m-am uitat înăuntru. Nu am văzut niciodată o broască atât de mică, era de mărimea unghiei mele. Nu am putut să o prind – planta era ca un labirint în interior”, spune dr. Bela Barata, ecologist brazilian care lucrează la Durrell Wildlife Conservation.

Broasca ce trăiește în interiorul unei plante

În jur de 20 de broaște au fost observate în acea noapte, iar expertul a capturat trei pentru a le identifica – misiunea sa nu a avut succes, pentru că nu a identificat nicio potrivire.

„Am sfârșit prin a mă plimba cu cele trei broscuțe în geantă timp de un an, conservate în alcool într-un borcan. Le luam cu mine la întâlniri și îi întrebam pe oameni dacă le mai văzuseră vreodată. Apoi am întâlnit un taxonomist din São Paulo, care s-a uitat la ele și a spus că este o specie nouă. Nu numai că era o specie nouă, dar s-a dovedit a fi o broască foarte rară și specială. Întreaga specie trăiește pe o suprafață de 0,5 km pătrați, pe o porțiune de pământ situată la 1.800 de metri deasupra nivelului mării. Aceste broaște își petrec întregul ciclu de viață în interiorul plantei: își depun ouăle, devin mormoloci și fac totul în interiorul ei”, mai arată sursa citată.

Broscuța de dimensiunea unei unghii a primit un nume

La patru ani de la descoperire, broasca a primit numele oficial de Crossodactylodes itambe, sau mai comun broasca de Bromelia, potrivit The Guardian.

Mare parte din zona în care trăiesc aceste broaște a fost distrusă de un incendiu, aceasta fiind cea mai mare amenințare pentru ele. Focul din comunitățile din jur ajunge foarte repede în vârful muntelui, așa că trebuie să fie identificate modalități de a-l opri. Totodată, degradarea climei va crește riscul izbucnirii incendiilor – vremea este uscată, combinată cu temperaturile extreme, face ca incendiile să izbucnească rapid.

„Îmi doresc foarte mult ca comunitatea locală să se simtă mândră și să dorească să protejeze această faună locală. Pentru că, altfel, această broască nu are un viitor prea strălucit. Fac tot ce pot, încerc să le păstrez habitatul în siguranță. Nu vreau să mă gândesc la dispariția lor. Încerc să fiu optimistă și să mă gândesc că aceste broaște vor fi aici cât timp voi trăi eu, și chiar și după aceea. Cred că protejarea acestei broscuțe va fi moștenirea mea. Să sperăm că cineva va prelua acest lucru, pentru că munca nu se va opri”, mai punctează Bela.

Animalele pentru care sexul este mai important decât somnul

O nouă teorie a evoluției explică de ce animalele se micșorează în timp

Test de cultură generală. Sângele cărui animal este toxic pentru om?

Sunetul care sperie animalele din Africa mai rău decât răgetul leilor și focurile de armă