Aeroporturile vor deveni mai zgomotoase din cauza încălzirii globale. Aerul mai cald generat de schimbările climatice ar putea face ca avioanele care decolează să producă mai multă poluare fonică în jurul aeroporturilor europene până în 2050.
Aeroporturile vor deveni mai zgomotoase din cauza încălzirii globale. O echipă de cercetători de la Universitatea din Reading (Anglia) a analizat modul în care temperaturile în creștere influențează decolarea aeronavelor. Aerul mai cald este mai puțin dens, ceea ce reduce portanța și face ca avioanele să rămână mai aproape de sol pentru o perioadă mai lungă după desprinderea de pistă.
Studiul, publicat în revista Aerospace, a luat în calcul trei scenarii de viitor, în funcție de cantitatea de gaze cu efect de seră emisă de omenire. În medie, unghiul de urcare al aeronavelor ar putea scădea cu 1-3%, însă în zilele de caniculă reducerea ar putea ajunge până la 7,5%.
Pentru proiecții, au fost analizate 30 de aeroporturi europene, folosind zece modele climatice. Cercetătorii s-au concentrat pe nivelul de zgomot de 50 de decibeli, prag la care sunetul avioanelor devine deranjant pentru populație. Ei au studiat în special Airbus A320, avion folosit frecvent pe rutele scurte din Europa, și modul în care unghiul său de urcare influențează această limită sonoră pe măsură ce clima se schimbă. În prezent, locuințele aflate în interiorul acestei zone se confruntă deja cu zgomot regulat de aeronave.
Până la jumătatea secolului, comunitățile din apropierea aeroporturilor i-ar putea fi expuse unei poluări fonice mai intense. În Londra, aproximativ 60.000 de persoane trăiesc acum în zona de 50 dB generată de un A320 tipic. Schimbările climatice și evoluția densității populației ar putea adăuga încă circa 2.500 de locuitori în această zonă.
„În următoarele trei decenii, mii de londonezi ar putea fi afectați de poluarea fonică sporită, amplificată de schimbările climatice. Problema se agravează mai ales prin zgomotele de frecvență joasă, care se propagă pe distanțe mai mari, sunt mai deranjante pentru urechea umană și pot provoca stres și tulburări de somn”, a explicat dr. Jonny Williams, autorul principal al studiului.
„Pe lângă turbulențele mai puternice și riscul sporit de inundații ale aeroporturilor, trebuie să adăugăm acum și zborurile mai zgomotoase pe lista consecințelor nedorite prin care schimbările climatice afectează aviația”, a adăugat profesorul Paul Williams, citat de TechXplore.
Cel mai mare lac din Marea Britanie „este pe moarte”
Predicțiile care au anticipat încălzirea globală: moștenirea lui Syukuro Manabe
A23a, „megabergul” din Antarctica, pe cale să dispară după 40 de ani