Home » Știință » Cercetătorii au descoperit cum pot modifica genomul unui organism. Implicaţiile ar putea fi majore

Publicat: 28.07.2015
Oamenii de ştiinţă pot modifica codul ADN al celulelor vii, cu ajutorul unei noi tehnologii care ar putea ajuta la o diversitate de lucruri, de la testarea unor medicamente la vindecarea bolilor genetice.

Mai mult, cercetătorii au găsit o metodă de a face procesul mult mai rapid şi mai ieftin. Cu mai puţin de 100 de dolari, noul proces le permite specialiştilor să facă materialele de bază necesare pentru modificarea genomului unui organism sau al unui set întreg de ADN.

Concret, procedeul permite lucrul o genă specifică, oamenii de ştiinţă având posibilitatea să taie şi să lipească bucăţi de ADN astfel încât să modifice funcţiile acesteia, proces numit CRISPR-Cas9.

Jennifer Doudna şi echipa sa au dezvoltat acest procedeu pe baza unui proces natural folosit de bacterii pentru a se proteja împotriva virusurilor. Tehnica este însă mult mai complexă şi le permite oamenilor de ştiinţă să rescrie practic anumite părţi din codul genetic al unui organism viu, inclusiv al oamenilor.

Atunci când o bacterie intră în contact cu ADN-ul unui virus, aceasta produce un fir de ARN, un ”văr” molecular al ADN-ului care imita secvenţa ADN a virusului. Acest fir de ARN se prinde de o proteină şi caută virsul. Când îl găsesc, proteina acţionează ca o foarfecă şi taie secvenţa ADN a virusul, distrugându-l. Acelaşi procedeu poate fi imitat acum de oamenii de ştiinţă care au posibilitatea să înlocuiască secvenţa ”tăiată” cu orice secvenţă doresc.

Prin urmare, ei ar putea decupa o secvenţă defectă a unei gene, înlocuind-o cu o secvenţă sănătoasă.

Oamenii au în jur de 20-25.000 de gene care codifică proteinele ce execută funcţiile vitale ale celulelor noastre.