Home » Stiinta » Elementul nociv care modifică calitatea spermei bărbaţilor şi le influenţează reproducerea

Descopera 12.04.2015
Greutatea corporală a unui bărbat îi poate influenţa activitatea genetică a spermei, care ar putea fi transmisă copiilor.
„Rezultatele noastre sugerează că toate schimbările de mediu au impact asupra celulelor spermatice, iar acestea ar putea reprezenta mecanismul prin care obezitatea este transmisă generaţilor următoare”, a declarat Romain Barres, cercetător la Universitatea din Copenhaga, Danemarca. Potrivit acestuia, concluziile studiului ar trebui să-i facă pe părinţi să-şi schimbe obişnuinţele înainte de a concepe copii.

Ştim deja că greutatea copilului are o legătură cu cea a părinţilor. Mai multe studii au cercetat modul în care obezitatea este transmisă de la mame şi de la obişnuiţele alimentare ale acestora dinaintea sau din timpul sarcinii. Noul studiu sugerează că şi starea de sănătate a tatălui  poate fi, de asemenea, extrem de importantă.

Comparând sperma a 13 bărbaţi supli şi 10 bărbaţi moderat obezi, Romain Barres şi echipa sa au descoperit diferenţe izbitoare în epigenomele lor. Epigenomele sunt semne de pe ADN, care afectează activitatea diferitor gene. „Am înregistrat în jur de 9.000 de gene epigeneteic modificate la bărbaţii obezi. Una dintre genele modificate este gena FTO, singura genă care a fost irevocabil legată de obezitate. În general, echipa a identificat modificări epigenetice care afectează 300 de gene legate de comportament, modele alimentare şi obiceiuri”, afirmă Barres.

„Aparenţele corpului nostru depind nu doar de ceea ce au mâncat mamele noastre, ci şi de ceea ce au mâncat taţii noştri”, a declarat Susan Ozanne, profesor în dezvoltarea endocrinologiei de la Universitatea din Cambridge.

Până acum se credea că modificările genetice nu pot fi transmise de la o generaţie umană la alta din cauza modelelor de metilare a ADN-ului (un tip de schimbare epigenetică care face o genă mai puţin activă) care sunt şterse imediat după fertilizare. Însă, a fost constatat că unele gene par să scape de această procedură. Au fost găsite unele fragmente scurte ale ARN-ului, care dictează ce gene metilate pot fi transferate prin spermă. Cercetarea lui Barres a găsit un nivel mai ridicat de astfel de componente ARN în sperma bărbaţilor obezi, inclusiv o genă care este controlează pofta de mâncare.

Aceste modificari epigenetice nu sunt neapărat permanente. Atunci când echipa lui Barres a analizat epigenomele din sperma a 6 bărbaţi grav obezi, care au suferit o intervenţie chirurgicală bariatrică ce i-a ajutat să piardă în greutate, au descoperit că, după doar o săptămână, metilarea a 1.500 de gene a fost schimbată. Cu un an mai târziu, 4.000 de gene au fost modificate.

”Cu toate acestea, fără controale suplimentare, nu putem şti sigur că unele dintre aceste schimbări nu au fost pur şi simplu rezultatul trecerii timpului”, a declarat Romain Barres.

Anunțul lui Fauci: Mergem în direcția greșită în ce privește COVID-19
Industria auto locală, în continuare afectată de criza microcipurilor
Cruce de procesiune furată din Biserica Evanghelică Cisnădie, recuperată după cinci ani
De când începe administrarea vaccinului Moderna la copiii de peste 12 ani
Emmanuel Macron vrea intensificarea rolului energiei nucleare. Ce viziuni au celelalte ţări europene
Românii lucrează cel mai mult din UE
Un bărbat, terorizat timp de o săptămână de un urs grizzly, în sălbăticia din Alaska
O hartă detaliată cu structura internă a planetei Marte, dezvăluită pentru prima oară
Marina rusă poate efectua „lovituri imprevizibile” dacă este necesar. Ce spune Vladimir Putin
În urmă cu 107 ani, Austro-Ungaria declara război Serbiei, marcând astfel începutul Primului Război Mondial
„Arma secretă” a variantei Delta a noului coronavirus. De ce este atât de contagioasă?
Când se va lua decizia vaccinării cu a treia doză în România? Cresc cazurile de infecție cu varianta Delta